Varför får jag bara halvstånd?
01.02.2014
Oftast när jag ska dra en runk brukar jag bara få halvstånd, eller på morgonen har jag också bara s.k. halvstånd, penisen är hård, men jag vet att den kan bli hårdare och framför allt större, senast jag minns den blev så hård var när jag var med en brud för flera månader sen... vad beror detta på? Jag runkar dagligen..

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
06.02.2014
Hej!
När det gäller halvstånd, slaknande snoppar eller strejkande snoppar, så brukar man ge flera tänkbara förklaringar. Vi ska dra dem för dig, så kan du se ifall någon av dem kan tänkas stämma på dig:
- Om snoppen strejkar på sätt eller annat när man är tillsammans med någon, så brukar det ofta bero på prestationsångest, nervositet eller osäkerhet på den egna kroppen. Killen kanske inte tänker det högt, men i bakhuvudet kan tankar i stil med dessa snurra: "Är jag en tillräckligt duktig älskare nu? Tänk om hon inte tycker om min kropp? Har jag för liten snopp? Hennes ex hade säkert mycket snyggare abs än jag. Tänk om den börjar strejka nu, då skulle jag dööö av skam" Se, sexuell upphetsning sitter mellan öronen, inte mellan benen! Den mest erogena zonen är faktiskt hjärnan, så tänker man en massa negativa tankar om sig själv, känner sig oduglig eller otillräcklig - så reagerar kroppen på det och då kan snoppen börja strejka.
- Stress, dåligt humör, deppighet, ilska, trötthet, fysiska krämpor, irritation osv, de känslorna (och tankarna) påverkar också sexlusten. Därför är det också vanligt att killar som har en lite tuffare period i livet inte alls är så kåta som de brukar vara. Till en del brukar könshormonerna som leker tornado i kroppen under puberteten kanske hjälpa till att ändå ge ett fysiskt stånd och utlösning, men ofta så påverkas alltså ent fysiskt snoppens hårdhet och funktion av hur man mår känslomässigt.
- Säg att snoppen strejkar en gång av ovanstående orsaker, så kan mycket väl hjärnan komma in igen och förstöra det ytterligare. Rädslan för att den ska strejka igen kan ta över, så att man oroar sig för att den inte ska bli så hård som förr - eller till och med svika en helt - och då är sannolikheten så mycket större att det faktiskt ska gå så nästa gång man runkar/har sex. Det blir en ond cirkel och det är hjärnans fel, inte snoppens. Rätt tankar - och ofta också en sexpaus - kan reda upp det igen.
- Det är tyvärr också så att hur ofta och med hjälp av vad man onanerar påverkar hur kåt man blir och hur skönt det känns. Numera blir det allt vanligare, tack vare nätet, att runka medan man ser på porr. I början brukar killar då bli jättekåta och det går jättesnabbt för dem. Men nästa gång tar det lite längre och är inte fullt lika häftigt - så då letar de fram lite mer porr, kanske lite råare och hårdare porr, för att nå samma njutning. Men sedan räcker inte det och så småningom måste de bara ha mer och hårdare porr för att ens kunna få utlösning. De kanske inte har stånd alls så ofta och i vissa fall klarar de inte ens av att ha sex med en riktig partner. Det här beror på att onanin/porren blir lite som ett beroende, som av droger eller alkohol, så att hjärnan faktiskt bedövas med tiden. Det kan till och med mätas i vilka belönings- och njutningsdhormoner som frigörs i hjärnan vid orgasmen - det behövs bara mer och mer för att kunna nå samma njutningsnivå som förr. Det här heter PED, Porn-induced Erectile Dysfunction och kan bara botas med att ta en flera veckor lång paus från både porren och runkandet och sex. Efter pausen kommer sexlusten ofta tillbaka så småningom både bättre och liksom "renare". Det finns nog också beroende som beror bara på att de njutningshormoner som frigörs i hjärnan när man får orgasm påminner om de som man får när man sportat riktigt hårt, och därför kan folk bli sexberoende (runk-beroende) på samma sätt som idrottare egentligen ofta är beroende av sportande för att få den där sköna kicken och belöningskänslan. Det finns till och med de som inte kan somna om de inte runkat först.
- Även om man inte använder några "triggers" som porr när man runkar, så kan man faktiskt överanstränga sin sexlust. Det är ju rätt loigiskt också att inget man gör stup i kvarten kan förbli lika skönt i längden. Att göra runkandet till en vana eller en dagsrutin, som att tvätta tänderna, är inte tändande och sexuellt upphetsande. Det blir helt enkelt tråkigt - och det känner nog kroppen av och visar det tex genom att snoppen inte blir lika hård som förr. Botemdelet för det här är dels att helt enkelt inte runka annat än när man faktiskt är riktigt, riktigt kåt! Spara det tills du verkligen, verkligen VILL! Och dels kan du hitta annat som hetsar upp dig, lite varitation, använda fantasin. Om man typ alltid gör likadant på samma klockslag på samma ställe, så är det dömt att bli tråkigt till slut.
Kanske du hittade en tänkbar orsak till att din snopp inte blir lika hård som förr längre. Vi gissar att du verkligen var riktigt, riktigt kåt senast med den här tjejen och att det var därför allt funkade som det skulle då? Ta en runk-paus, det är vårt förslag! För ytterst, ytterst sällan beror sviktande erektion hos unga män på något direkt fysiskt, typ en sjukdom. Om man inte räknar en massa supande, droganvändning eller tex medicinering med potensproblem som en biverkning då, såklart.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena