värk
01.10.2014
"Sidorna" på penisen värker vid beröring eller om man böjer den. Penisen står inte lika högt som förrut, har lidit av detta i kanske 2 veckor.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.10.2014
Hej.
Jag tycker att du borde besöka en läkare och bli undersökt. Om du själv vet att du t.ex. onanerat eller haft sex mer än vanligt så kan ömheten bero på det. Men eftersom du skriver att ömheten redan funnits i två veckor så skulle det nog vara bra att bli undersökt.
Oftast då man får ont i penisen eller pungen och inte vet vad det beror på är det bra att bli undersökt. Många gånger beror smärtan på någonting ganska ofarligt, men det är ändå bättre att veta säkert än att gå omkring och grubbla. Så jag tycker att du nu antingen skall gå till din skolhälsovårdare och be hen boka en läkartid åt dig, eller så kan du ringa direkt till hälsocentralen och boka en läkartid. Jag förstår att det kan kännas pinsamt att boka en läkartid för någonting så känsligt, men kom ihåg att penisen är en kroppsdel precis som alla andra, och att läkarna ser även dessa kroppsdelar varenda dag utan att de upplever det som konstigt eller pinsamt.
Så ta tag i saken och boka en tid så känns det bättre sen.
Hälsningar
Tessi