Växande prostata eller prostatacancer?
23.06.2015
Hej!Jag funderar om detta med prostatan. På Biologi i skolan har vi talat om att alla män går igenom att deras prostata växer, och att sideffekterna är: Att man måste kissa oftare, att "trycket" är svagare, och att det är "svårare att tynga ut kisset". Detta upplever jag. Jag har hört att det väldigt sällan prostatacancer, men tänkte ändå fråga för säkerhetens skull. Det som bara oroar mig, är att jag läste på internätet, om man har cancern, så kan man vara tröttare än vanligt. När jag var i skolan, såvar jag jätte trött och gick ofta och sova så fort jag kom hem. Nu när jag har haft sommarlov så har det dock blivit bättre.
Mina frågor är bara det om jag kan ha prostata cancer, eller om jag bara överreagerar, och hur länge prostatan växer,när den växer.
Tack! Pojke 16 år

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
23.06.2015
Hejsan! Jag hittade på nätet siffror på att 1-2 män som är under 40 år drabbas av prostatacancer årligen. Att barn får prostatacancer är såå ovanligt. Jag tycker inte du ska oroa dej. Du har mycket större risk för att drabbas av andra saker såsom olyckor i trafiken och andra cancerformer. Oroa dej inte - gå på hälsokontroll om du har symtom men annars gäller det att ta hand om sin kropp på bästa möjliga sätt: rök inte, måttligt med alkohol (som du dessutom är för ung för...) och lagom med stress och socialt umgänge.
Din trötthet berodde troligen på lite skolleda tillsammans med för lite nattsömn. Det rekommenderas att man sover 8-9 timmar per natt. Det rekommenderas också att man försöker hålla en jämn dygnsrytm över veckan - alltså att man försöker gå och lägga sig samma tid ungefär oberoende om det är vardag eller helg och försöker också vakna ungefär samma tid. Det här brukar ofta för ungdomarna bli lite snedvridet mot helgerna...
Ät också mångsidigt 3 fasta måltider per dag och 2 mellanmål. Rör på dej utomhus 3-4 ggr/vecka.
Var rädd om din kropp som du fått förvalta - du har bara en...
Med vänlig hälsning,  Annika    barnmorska - hälsovårdare