Växer förhuden?
29.07.2014
HEJ!
Min förhud täcker inte över hela ollonet, jag har haft så sen några år tillbaka(12år). Jag undrar om förhuden växer under puberteten? Att det är möjligt att den blir störe och längre?
Tack på förhand:) Niklas

Ungdomsinformatören Lena svarar
30.07.2014
Hej Niklas!
Det kan hända att förhuden växer under puberteten, eftersom snoppen utvecklas och växer ännu. Den kan se annorlunda ut när den är färdigväxt (typ i 18-årsåldern) och precis som med andra delar av kroppen så kan olika delar växa lite olika snabbt och mycket i puberteten. Men det kan också hända att den aldrig riktigt kommer att täcka ollonet helt - och det är också helt okej. Det är faktiskt en hel del killar som har det så - då blir ollonet bara lite mer härdat och inte fullt så känsligt för att tex skava mot kalsongerna.
Så länge förhuden inte orsakar problem med att kissa, onanera eller ha sex - alltså att det skulle kännas obekvämt, obehagligt eller smärtsamt, så är allt som det ska. Men om förhuden kniper åt så du får problem tex när du har stånd så kan du försöka töja på förhuden försiktigt dagligen (tex med babyolja på fingrarna). Men resultaten syns inte över en natt, utan det kan ta månader tom år - om det alls går.
En annan möjlighet är att fixa förhuden hos en allmänläkare. Ingreppet tar bara några sekunder och sker under lokalbedövning. Läkaren snittar ett litet hack i förhuden och när såret läker (på några dagar) så gör ärret att förhuden är vidare och lättare kan dras över ollonet.
Men om det inte spänner och känns obekvämt, behöver du inte göra något åt saken.
Hälsar ungdomsinformatören Lena (på basen av hälsovårdarnas tidigare svar)