växt
06.04.2015
Hej jag är en kille på 17 år. Och har ett väldigt stort komplex över min kropp och de är min penis. Den finns typ inte. minsta storleken på kondomer passar inte och min bror som är 13 har större än mig?? Är ganska smal i övrigt, men de beror inte på någon ätstörning eller så, har varit det hela mitt liv och har alltid haft svårt för att gå upp i vikt. Vill ha åtminstone lite större penis...
vill inte ducha efter gympan fast läraren sagt att jag måste. vad ska jag säga till henne?? Vet inte vad jag ska göra. Finns de nån chans att den kan växa mer? Eller är de kört..

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
09.04.2015
Hej! Jag förstår din oro. Som tröst kan jag säga att din pubertetsutveckling inte är klar ännu. Det finns hopp. Det är inte kört. Du berättar inte desto mera om när din pubertetsutveckling har startat, om dina testiklar har utvecklats, målbrottet, huden osv. Oftast har killarna sin pubertetsutveckling klara i 18-20 års åldern. Ifall du tror att din pubertetsutveckling inte har börjat/pågår ordentligt ännu så rekommenderar jag kontakt via skolhälsovårdaren/hvc för pubertetsutveckling. Det finns killar som behöver hormonell hjälp. Jag hoppas att du har en vuxen som du kan tala med det här om som kan hjälpa dej vidare. Du kan bara säga att du är orolig och att du vill ha det uppkollat. Det brukar oftast vara helt ok att önska en manlig läkare. Ifall man på hvc konstaterar att det finns anledning till mera undersökningar sänds du för utredning vid sjukhuset där det sköts av specialister. Beahndlingar med hormoner tar några år därför rekommenderar jag att du tar kontakt nu och inte väntar ifall du tror att du hamlar i kategorin som behöver utredas.
Bland män finns det ett visst samband mellan mannens längd och vikt och penisens storlek. Du berättar själv att du är slank. Skulle det finnas tid för dej att börja träna lite på gym och bygga din kropp? Du vet muskler väger mera och det skulle säkert göra ditt självförtroende gott. I mitt tycke (som kvinna) är en muskulös kropp det som kvinnor tänder mera på än storleken på penisen.
Du kan gärna läsa mera på våra informationssidor här.
De flesta skolor har som regel att man med intyg kan slippa att duscha efter jumppan. Eller att man får ett intyg på att man får använda en egen individuell dusch. Troligen är det skolhälsovårdaren som ordnar om det här. Jag rekommenderar att du talar med henne. Sen kan jag inte låta bli att påminna dej om att killens egna snopp ser alltid mindre ut i och med att man tittar på den ovaninfrån till skillnad från killen som står bredvid - hans snopp ser du i sidled och då ser den större ut. Bara som tröst...
Osmo Kontula som är finne och en av Europas främste sex-forskare har sagt att mannen måste lära sig att han inte älskar sin kvinna med snoppen utan med sina händer och sina ord. Ärligt sagt tror jag nog han har en hel del rätt i det... Kom ihåg det! :)
Lycka till! Med vänlig hälsning,  Annika        barnmorska - hälsovårdare