vet inte vad jag ska göra!
05.02.2015
hej! jag har tidigare märkt att min snopp har ett fel... det är något i vägen när jag ska runka och jag törs inte säga åt mina föräldrar för det kan bli en ganska pinsam situation... JAG VET INTE VAD JAG SKA GÖRA!!! antagligen räcker det med att göra ett snitt men ändå. (OBS! jag menar INTE att det är för trångt utan DET ÄR NÅGOT I VÄGEN) :-(
Diana Sandelin

Specialsjukskötare i psykiatri Diana svarar
Ungdomsinformatören Sanna svarar
09.02.2015
Hejsan, en av våra experter kommer att besvara din fråga. Vi sätter in svaret här under så fort vi får det.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej,
Det är ganska så svårt att säga vad det kan vara utan att ha undersökt dig och jag vill inte gissa, men jag ska ändå ge dig ett svar :)
Om du får ner förhuden ordentligt under ollonet så är det som du skriver att förhuden inte är för trång. När killar upplever att det tar emot när dom onanerar kan det vara strängen (frenulum) på penis som är för kort och gör så att det "tar stopp". Ibland kan det synas på ollonet när killen har stånd att ollonet drar lite neråt, det är ingenting farligt och om man inte har besvär av det så kan man bara låta det vara som det är. Strängen töjer inte lika mycket som förhuden. Men har man besvär av det så kan en läkare göra ett snitt, det görs under lokalbedövning (man är alltså vaken och blir bedövad bara där runt strängen/ollonet). Ingreppet går snabbt.
Jag tycker att du ska gå till din skolhälsovårdare och be om hjälp eftersom du har ett bekymmer som hindrar dig från att kunna njuta av att onanera, hon kan hjälpa dig vidare så att du kommer till läkare. Om du tycker att det är pinsamt så behöver du inte visa snoppen åt henne heller, du kan bara säga att du vill till en läkare för att du har problem med din snopp och att du inte vill fråga hjälp av dina föräldrar. Oavsett vad ditt bekymmer kan bero på så är det viktigt att du får hjälp med det! Fast det kan vara jättepinsamt att berätta såna här saker åt sina föräldrar så kan det ändå vara bra att göra det, kanske du kan prata med din pappa bara?
hälsar Diana