kukken
16.08.2015
hej jag är 17 år och när jag rör på mitt ollon så gör dett ont så har jag haft länge vad ska jag göra??

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.08.2015
Hej.
Du skriver att ditt ollon är ömt då du rör vid det, och att det har varit så länge. Det kan antingen bero på att huden bara är väldigt känslig. Vissa män har så känslig hud på ollonet att det kan göra riktigt ont, utan att det i sig beror på att någonting är fel. Ibland beror detta på att de har eller har haft väldigt trång förhud så att ollonet helt enkelt är lite "ovant" att vara ute i friska luften utan att skyddas av förhuden. Sen då förhuden inte längre är lika trång brukar ollonet nog desensibiliseras av sig själv med tiden. Huden blir liksom lite tjockare och då är det inte längre lika superkänsligt.
En annan eventuell anledning till att ollonet kan vara väldigt känsligt är att det är någon infektion eller att huden är irriterad. Är huden på ollonet röd eller svider det? Jag föreslår att du skulle tvätta med vanligt vatten varje dag. Ingen tvål eftersom det torkar ut huden. Om du vill kan du smörja lite med t.ex. oliv- eller kokosolja. Om du misstänker att det är någonting som är fel, t.ex. att du har nån infektion som inte går över så kan du boka en tid till en läkare som kan undersöka dig. Det kan kännas jobbigt att åka och visa upp sitt kön för någon, men läkare tittar på penisar var och varannan dag och har garanterat sett konstigare saker :)
Hälsningar
Tessi