Olika storlikar på testiklarna del.3
15.04.2019
Hej igen igen!!
Tänkte sätta in lite extra frågor som jag glömt och som kanske kanpåverka mitt resultat: alltså det är liksom inte testikeln som är liksom större utan bitestikeln som det heter typ den e större
Och alltså om dedär försperman kommer betyder det att man ska kunna ha utlösning eller e de ba som att de kommer för typ alla?
Men hursomhelst hoppas att ni kan få fram ett bra svar och hoppas att svaret kommer snabbt!
:) :) :) Agudboi

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.04.2019
Hej,
Det är nästan omöjligt att svara på din fråga eftersom jag inte har undersökt dig, och inte vet i vilket skede du är av pubertetsutvecklingen i största allmänhet.
Men försatsen har inte nödvändigtvis någonting att göra med förmågan att få utlösning. Försatsens uppgift är att "rensa rören" innan själva utlösningen, och vätskan som kommer då är inte samma vätska som i utlösningen. (även om det t.ex. kan finnas spermier i försatsen också om man börjat producera sperma).
Med tanke på din ålder så är det inte speciellt oroväckande att du inte har fått utlösning ännu, men om saken bekymrar dig eller du funderar på testiklarnas storlek/storleksskillnad så tycker jag att du skall boka en läkartid. Dina föräldrar behöver inte veta om att du besöker läkaren om du inte själv vill att de skall veta det, och även om det kan kännas pinsamt att tala om en så privat sak så kan du vara helt säker på att läkaren har talat om saken förr. Det är ju därför läkare finns - för att man skall kunna ta upp saker som bekymrar en. Och som du vet så har läkaren tystnadsplikt så hen får inte berätta för dina föräldrar om ditt besök.
Kram
Tessi