Penisen utvecklas aldrig
11.10.2022
Tjenare, jag är en grabb på 18 år och min penis är 16 cm med stånd (som jag vet är ganska medelmåttigt). Men mitt stora problem är att den har samma färg som när jag var 10 år och mitt ollon syns inte vid stånd och det går inte att dra tillbaka den. Jag snusade innan och fick höra att det ska vara en orsak men 1år senare så har skillnaden varit noll. Vad ska man göra nu liksom, för jag har haft chansen att ligga tidigare men avstod för jag skämdes över att den ser ut som en 12 årings snopp. R

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.10.2022
Hej,
Som du kanske har hört så är medellängden för penisen hos en vuxen finländsk man (vid stånd) runt 14 cm, så då det kommer till din storlek är du helt normal. det är sant att det finns många gifter i tobaksprodukter som kan påverka utvecklingen negativt, men det är knappast snuset som är orsaken till att din förhud är trång eller din penis (i din egen åsikt) är fel.
Med tanke på förhuden så skulle det vara bra om du besökte en läkare eller hälsovårdare och diskuterade saken. Om den är så trång att du inte alls kan dra den tillbaka så finns det orsak att göra någonting åt saken. Dels kan det göra att sex är smärtsamt, och dels att du lättare drabbas av t.ex. infektioner i ollonet eller under förhuden då du inte kommer åt att hålla det rent ordentligt. Jag blir alltid lite ledsen då jag får frågor av killar i din ålder som har för trång förhud eftersom det är någonting som borde ha kollats upp/frågats om vid alla hälsogranskningar redan under de tidiga tonåren. Nå, som tur är det förhållandevis lätt att åtgärda. Ibland räcker det med en salva som läkaren skriver ut och ibland behövs det ett ingrepp. Men det tar läkaren ställning till så ni kan diskutera de olika alternativen då du får en tid dit.
Alla har lite olika färg på sina könsorgan. Ofta är huden märkare just vid könsorganen p.g.a. att huden där innehåller mer pigment. Men det betyder inte att det skulle vara något fel på dig bara för att du inte ser likadan ut som alla andra.
Börja med att besöka din hälsovårdare eller boka tid till en läkare på hvc. Det löser sig <3
Tessi