Problem med ståndet
30.05.2017
Hej!
Jag har de senaste ~3 veckorna fått svårt att få stånd och det har börjat oroa mig väldigt mycket. Innan det här började så hade jag inte alls några som helst problem, kunde tom onanera ett par gånger om dagen men lusten/förmågan finns nästan inte längre. Till en början så var det inget jag direkt reflekterade över, men efter att jag var med en tjej i helgen och det gick verkligen inte att få upp den fast jag verkligen ville så kom oron av att något skulle vara fel. Att inte få upp den vid sex har hänt förut, men den här gången känns det annorlunda. Jag har börjat känna en slags avdomning i kuken och jag känner inte riktigt kuken på samma sätt som jag brukade göra, skitsvårt att förklara.. Jag var hos VC och bad dem kolla kuken och de tyckte inte att något såg konstigt ut och jag inte behövde oroa mig. Men jag känner att det inte är något som stämmer, kuken känns inte som normalt, lite svullen skulle kanske vara en helt okej förklaring, nedsatt känsel, svider även lite kring ollonet och huden på penisen känns annorlunda än vad den gjort tidigare. Jag är sjukt rädd för att det ska kvarstå eller att bli värre, ståndet betyder ju oerhört mycket i sex och relationer och jag är så rädd för att förlora potensen eller något.. När jag tänker efter så har jag inte haft morgonstånd på några dagar heller, och det brukar jag alltid ha.. Jag förstår att ibland kanske ståndet inte funkar med någon annan, men när jag är själv? Det har jag aldrig haft problem med tidigare.. Har tidigare bara kunnat ta upp en porrsida och hitta något som jag tänder på och kuken i princip bara har börjat växa, nu känner jag att den vill växa men inte riktigt "klarar av det". Det känns så sjukt konstigt och oron dödar mig! Att de på VC inte hitta något gör mig orolig för jag känner liksom själv att kuken inte är som den ska och att något är fel, men att förklara känslan är skitsvår!
Vafan ska jag göra? Jag vill inte riskera att något ska gå snett med min kuk potens..
Orolig
kristiina annila

Barnmorskan och sexualrådgivaren Kristiina svarar
07.06.2017
Hejsan,
Svår fråga.... potensen i sig påverkas ju jätte lätt bara för lite, också pga pågående förkylning ibland, mediciner, alkohol, tobak. Röker du så kan du prova sluta? Att känseln fattas, och att du känner sveda vid ollonet så funderar jag lite mera på. Kommer det ngn vätska från penisen, alltså från urinröret? Svider det då du kissar? Har du haft ont i magen? Har du haft sex utan kondom? Finns det alltså möjlighet att du kunde ha fått en könssjukdom?
Det borde testas åtminståne för urinvägsinfektion samt chlamydia. Skulle man hitta ngt då så får du antibiotika och blir bättre. Via Korsholm HVC får du testerna lätt gjorda, ring till preventivrådgivningen. Testerna är lätt att ta från ett urinprov. Om testerna visar negativt, och dina besvär fortsätter, så rekommenderar jag att du beställer en tid direkt till urolog. Urologen är specialläkare inom dessa typer av problem. Urologen hittar du på privata företag. Till sjukhuset till urologen behöver man en remiss som skrivs av HVC-läkaren.
Mvh, Kristiina
sexualrådgivare, uroterapeut, barnmorska