Trång förhud?
23.12.2018
Hej, jag är en kille på 14 år och runkar minst ungefär 1 gång/dag. Jag kan typ dra tillbaks förhuden eller vad det är för något, "nåt slags skin i alla fall så jag ser olonet". Dock är det nog inte hela vägen. Jag ser också nån skin bit som typ sitter fast i skinnet till ononet där fram men det jag läst hitils verkar det som det är normalt. Nu till mitt problem, när jag onanerar alltså har en eeigerad penis blir skinnet runt snoppen trång/förhuden eller vad det nu är. Jag kan inte dra tillbaks hela vägen alltså. Det gör inte ont när jag kissar eller onanerar endast när jag "tar i och drar hårt tillbaks" men gör inte det ofta. Vet inte riktigt om detta kommer ändras och bli "större" med tiden? Jag är ju 14 somsagt och puberteten är väll inte riktigt klar. Jag vill ju som sagt knulla runt med tjejer osv. Edvin

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.12.2018
Hej,
På basen av det du skriver låter det som att du har för trång förhud. Skinnbiten som sitter fast mellan ollonet och själva penisskaftet är antagligen "strängen" (frenulum) och det är precis som du skriver helt normalt.
Oftast brukar man tala om för trång förhud då förhuden inte går att dra helt bakom ollonet då man har stånd. Men precis som du skriver så har du också en del av puberteten framför dig, så saker kan förändras med tiden.
Det jag föreslår att du gör är att du då du onanerar samtidigt använder någon olja (t.ex. babyolja, kokosolja eller matolja) Och försiktigt försöker tja förhuden bakåt över ollonet. Men det är inte meningen att det skall göra ont. Om det med tiden inte känns som att det blir lättare, eller tvärtom att förhuden blir ännu mer trång så skall du vända dig till en läkare som kan ta ställning till saken. I vissa fall räcker det med en salva, men i andra fall gör man ett litet ingrepp (i lokalbedövning). Såret läker snabbt, och efter det brukar problemet vara ur världen. Men det finns ingen press på att detta måste göras nu genast. Så ta det lugnt och följ med.
Du kan antingen boka en läkartid vid hälsocentralen i din hemkommun eller diskutera saken med din skolläkare. Det löser sig.
Kram
Tessi