Vet inte riktigt
25.06.2017
Hej desicel! Jag undrar en sak med kondomer....jag har kondomer där hemma men har aldrig testat att trä på en...så min fråga är hur man trär på en? måste man ha fram ollonet för att trä på sin kondom? eller går det fast man inte har fram ollonet?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.06.2017
Hej.
Det låter som en god idé att testa kondomer hemma i lugn och ro, så har du vanan inne den dag det blir aktuellt. Det viktiga att tänka på alltid då man handskas med kondomer är att man har naglarna i skick så att man inte i misstag rispar kondomen. Kondomer är ganska hållbara, men precis som ballonger så spricker de lätt om de utsätts för vassa saker - t.ex. naglar.
Då du skall trä på kondomen öppnar du förpackningen vid det lilla hacket. Kondomen är då ihoprullad och du kan lägga den på toppen av dina fingrar bara för att kolla åt vilket håll den skall rullas ut, så att den inte blir avig. I princip är det inte så stor skillnad på rät och avig då det gäller kondomen, men det är nästan omöjligt att få den utrullad på ett smidigt sätt om man har den avig.
Sen drar du förhuden tillbaka så långt du kan, och sedan rullar du ner den hela vägen ner till penisroten. Om man inte drar förhuden tillbaka över ollonet är risken större att kondomen går sönder under samlaget. Om det är så att du inte kan dra förhuden tillbaka över ollonet för att din förhud är för trång så rekommenderar jag att du skulle tala med en läkare om saken. Då kan du boka tid till en läkare vid hvc. Det är inte speciellt ovanligt med trång förhud, men det kan vara bra att kolla upp saken eftersom du annars kan få onödiga problem på grund av det sen då du blir sexuellt aktiv.
Som sagt. Testa gärna kondomen hemma i lugn och ro. Det är alldeles oundviktigt att det är spännande och lite fumligt sen då man skall ha sex med en partner, men det går garanterat lättare om du har övat på att trä på en kondom förr.
Lycka till!
Kram
Tessi