Knöl
27.12.2022
Hej! Skulle ta ut min örhänge o märkte att jag har en knöl i öronsnibben. Den är inte så stor och den gör lite ont när jag trycker på den vad kan dd vara? Är det ngt farligt som cancer eller ngt? För har inte haft en sån knöl förut, det är som en bula liksom boll.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.12.2022
Hej,
Det är försås svårt att ge ett exakt svar på utan att ha sett/känt på knölen men min gissning är att det är talg. Med andra ord lite som en finne. På hela kroppen finns det talgkörtlar som producerar fett, men ibland kommer fettet av någon anledning inte ut därifrån utan samlas och då uppstår det t.ex. finnar eller små knölar. Den kommer antagligen att försvinna av sig själv med tiden och om den inte gör ont så behöver du inte heller göra någonting åt den. Det är mycket osannolikt att det skulle vara cancer.
Du skriver inte hur länge du har haft hål i öronen, men ibland kan alldeles nya hål i öronen också kännas lite som en boll så länge hålet ännu håller på och läker. Men då känns knölen precis där hålet är i örat. Och eftersom du skriver att du inte tidigare har känt knölen så gissar jag på talg eftersom de kan uppkomma när som helst, men är helt ofarliga.
Om den oroar dig kan du också besöka t.ex. skolhälsovårdaren och be hen ta en titt på den.
Kram,
Tessi