Könssjukdom?
05.12.2018
Hej!
I somras var jag väldigt full på midsommaren och vaknade mitt i natten att en pojk rörde vid mig och försökte kyssa mig. Jag blev väldigt skrämd och försökte till först putta bort honom, men eftersom jag var VÄLDIGT full så visst jag int riktigt vad som hände och jag börja röra honom tillbaka för att va "artig". När han drog av mig byxorna och föröskte ha sex med mig sa jag åt honom att ha ska ta en kondom på sig. Han svara "måst man använd sånt?" Åså la han in kuken i mig. Ja hann int protestera eller något och som tur va så gick jag på p-piller! Jag ha mått ganska dåligt av dehär men försökt att int tänka på de så mycket. Det är först nu i efterhand som jag har börjat fundera om jag kan ha fått en könssjukdom av honom.
För ca. två månader sen var jag lite intim med en annan pojk och vi använd int kondom då heller eftersom jag går på piller. Det var otroligt dumt av oss men han sa att han int hade någon sjukdom och jag antog ju att han pratade sanning, men man kan ju aldrig vara säker.
Nu är jag halft tillsammans med en annan kaar som jag verkligen tycker om. Vi använd kondom första gången, men sen skippa vi den. Jag har alltid haft ett tankesätt att den man är tillsammans med är ju bara intim med en person så man kan inte ha könssjukdomar. Men mitt dumma fån ha ju int håxa att he e klart man kan ha från förr utan att man ha märkt.
Han sa i förrgår att han hade märkt av några prickar på sitt kön och att det stack som nålar på förhuden och att det sved när han kissade. Jag har dock inga symptomer alls. Han sa att han ska testa sig imorgon ifall det råkar va en könssjukdom.
Nu är jag ganska orolig, vart ska jag vända mig om hans test visar positivt? Kostar det att testa dig och vad finns det för mediciner? Behöver mina föräldrar få reda på detta då jag är myndig men de brukar logga in på mina kantasidor? Orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.12.2018
Hej,
Jag är verkligen ledsen över det som hände dig vid misdommar. Jag förstår att det säkert lämnade spår, och att det kan väcka mycket känslor. Om du känner att du vill tala om det som hände med någon så kan du kontakta brottsofferjouren. På basen av det du skriver så har det ju inte gått till som man skulle önska att sex skulle gå till.
Som du säkert vet så är många könssjukdomar helt utan symtom, så det är möjligt att båda de killar du hade oskyddat sex med har varit smittade men inte ens vet om det själva - precis som du själv inte vet om huruvida DU är bärare av en könssjukdom. Jag tycker därför att det bästa skulle vara att både du och din nuvarande kille gick och testade er. Ni kan då kontakta preventivrådgivningen i er hemkommun och be dem lägga in remisser till er, alternativt kan ni besöka en läkare.
Att ha oskyddat sex innebär ALLTID en risk att smittas, och även om de flesta könssjukdomar går att bota så kan de leda till väldigt tråkiga följder om de inte behandlas i tid. Testerna kostar ingenting, och beroende på vilken könssjukdom det är frågan om kan vissa mediciner kosta - medan andra får hämtas gratis vid preventivrådgivningen. Testresultaten kommer sannolikt att synas på dina KANTA sidor, men eftersom du är myndig så har dina föräldrar ingen laglig rätt att gå in på dem, och könssjukdomen är i vilket fall som helst inte någonting du har valt själv så det är inte någonting du behöver skämmas över - bara ta ansvar för att inte föra den vidare.
Ring preventivrådgivningen genast och ordna med remisserna.
Kram
Tessi