Konstig knöl som gör ONT
17.02.2021
Hej,
Jag har nu i 2 dagar haft en konstig knöl på venusberget, som gör ONT!
Det påminner lite om en finne, men den är alldeles för stor (1-2cm i diameter) och den gör ONT!! Minsta lilla beröring gör jätteont. Den är liksom ”innanför huden”. Har försökt ”klämma den” men det gör för ont så klarar ej av smärtan. Området där den är är rött. (Antagligen mest pga att jag rört den så mycket) Den kom från ingenstans och har inte rakat mig på typ 2veckor så kan inte vara pga att nån hårsäck blivit inflammerad.
Vad kan det vara? Något farligt? Borde jag visa upp den? Eller går det över?
Annars mår jag bra, den påverkar inte mitt allmäntillstånd. Aj

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.02.2021
Hej.
Inflammerade hårsäckar är inte alltid en följd av att man rakat sig, utan kan uppkomma även utan rakning. Det kan handla om att ett hårstrå helt enkelt börjar växa under huden och inte "slipper ut", vilket leder till svullnad och smärta. Det är inte ovanligt och det är ofarligt - även om det kan vara ömt för beröring precis som du skriver.
Försök undvika att klämma på området och följ helt enkelt med. Ibland kan svullnaden bli kvar en tid, men den kommer nog att lägga sig från hur den ser ut/känns just nu.  Först blir den mindre öm - sedan minskar den i storlek så att den enbart känns under huden. Ibland kommer den upp till ytan och då läker den ungefär som en finne. Ingen fara, den kommer att gå över av sig själv.
Kram,
Tessi