ååh blir galen
17.04.2014
Hej decibel, ni gör ett utmärkt jobb, ni är verkligen till stöd för många unga.
Jag får feel huvu, de e pinsamt å säga det men jag lider av sängvätning 16 år gammal, har provat allt (tabletter, alarm) samt alla tips som finns på nätet. Ja får så fel i huvude. Allt kretsar kring om jag verkligen måste börja använda b*öja eller vad ska ja ta mig till håhhå.

Ungdomsinformatören Liselott svarar
25.04.2014
Hej!
Äschdå vännen, vi förstår att det känns jobbigt :(. Och att det säkert både gnager i bakhuvudet och hindrar dig i ditt dagliga liv, tex att vara med om saker som kräver övernattning. Det kan inte vara lätta känslor du måste tampas med på grund av det här.
Nu är du säkert mera insatt i allt om sängvätning än vi är, ja mer än säkert de flesta allmänläkare är, och säkert har ni prövat det mesta "vanligt" som rekommenderas, just som mediciner och madrasser med inbyggt alarm. Har också hört om tex inlägg i trosan/kalsongen åt mindre barn, men vet inte om det är något som används härikring? Och det pratas ju mycket om träning av bäckenbottenmuskulaturen när det talas om inkontinensbesvär i allmänhet, även om jag tycker att sängvätning brukar hänga ihop med ett visst hormon i kroppen som ska utvecklas? Hursomhelst så är det möjligt att en urolog skulle kunna hjälpa dig mera - kanske det är något fysiologiskt, hur något i din kropp är byggt eller något med hormonerna? Be den som skrivit ut tabletter och alarm åt dig att skriva ut remiss åt dig till närmsta större sjukhus med en urologisk avdelning (Vasa Centralsjukhus är kanske närmast?).
Men när det talas om sängvätning i allmänhet så finns det ofta många psykologiska teorier om varför vissa barn och unga inte håller tätt nattetid. Det kan vara allt från förträngda trauman till väldigt djup sömn som anges som förklaringar. Men faktum är att nu när du provat de flesta vanliga behandlingsmetoder, så kanske du kunde pröva på någon form av psykoterapi? Man måste ju pröva alla vägar för att bli av med problemet och det skadar ju inte att prova. Kanske kognitiv beteendeterapi? Börja nu med någon form av samtalsterapi, för även om den första metoden kanske inte är rätt, så kan tex en psykolog visa dig vidare till andra behandlingsmetoder som fungerat på din typ av problem. Kolla fast först med skolhälsovårdaren eller med kommunens psykolog.
Hoppas du slipper det här bekymret snart!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott