ajjajj
17.05.2015
Hej! Jag har haft väldig konstig mage den senaste veckan och nu när jag har fått mens så några timmar efter att ja ätit får jag värdens kramp och måste springa akut till wc. Jag har också väldig diarre och när jag hinner hinnertill wc får jag sitta med svetten sprutandes och ... Jag har börjat äta p-piller nu för 3 dagar sedan för första gången och det jag undrar är om jag är skyddad fast jag har diarre. Jag tar mitt piller halv 7 alla kvällar och jag har inte någon dag fått diarre eller bajsat inom 4h efter jag tagit pillret. Men tar kroppen upp p-pillret fastän jag har lös mage men inte går på wc? :)

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
20.05.2015
Hejsan! Tror du att du har en släng av någon maginfluensa? Hur mår de andra i familjen? Ifall tarmfloran har blivit lite störd kan du ha nytta av att inta mjölksyrebakterier i tablettform eller Gefilus-produkter. De hjälper din tarmaktivitet att normalisera sig.
Pga livmoderns muskelaktivitet under menstruationsblödningen får en del kvinnor också aktiverad tarm dvs diarré. Har du haft så tidigare? Hoppas det reder upp sig.
Jaa du är skyddad iom att p-pillret hålls i dej åtminstone 4 timmar.
Med vänlig hälsning, Annika        barnmorska - hälsovårdare