åksjuka
03.07.2014
Hej jag plågas av åksjuka, hur löjligt det än låter, har prövat alla medel, för att försöka få bort dem. Mamma hade köpt hem pillren plåster o alla möjliga saker när vi skulle på resa till sverige. Vi fick stanna hela tiden för jag kände att jag behövde spy, det går om man somnar och sover länge men inte att vara vaken. Som tur var somnade jag i Haparanda o vaknade när vi var framme i Umeå. Jag var oxå på klassresa till Vasa fören sommarlovet börja då var ja tvungen att försöka sova satt med läraren som gav mig massage, alltså det är ett för hemskt problem. Sitter ennu i en såndär stol i bilen med stöd för nacken o rygg o som gör att jag kimmer högre opp, och är jag utan den börjar ja må rikti illa

Ungdomsinformatören Liselott svarar
09.07.2014
Hej!
Åksjuka, eller rörelsesjuka som det också heter, beror antingen på att det som synen säger och det som kroppen känner med balansen inte stämmer överens med varandra, eller att hjärnan får så många intryck på en gång att den inte hinner med. Så när man sitter i en bil och inte ser vartåt man far eller att det kommer guppor i vägen och liknande, så gör just guppor och svängar att kroppen vibrerar eller lutar på ett sätt som ögonen inte hängt med i, och då blir hjärnan förvirrad. Det är vanligare bland barn i åldern 2-10 år och vanligare bland tjejer än killar, men det brukar gå om eller bli lättare för många med åren. Man kan dock också få bättre mediciner utskrivna av en läkare mot det än de som går att köpa receptfritt på apoteket, så det kan du alltid be om ifall du ska på resa igen.
Men här fanns en massa tips om hur man kan motverka åksjuka, tänk om här finns något du inte prövat än? Googla mera också, ifall det finns mera bra tips :)
http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6relsesjuka
http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Aksjuka/
Hälsar ungdomsinformatören Liselott