Allt faller samman
02.12.2014
Hej!
Jag är en 18 årig flicka som går omkring med en del tankar i skallen.
På senaste tiden har jag isolerat mej från mina vänner, familj, ja, i princip alla så gott jag kan. Dessutom har jag gripits av stora gråtattacker när jag är ensam, jag har ångest över livet och okontrollerade humörsvängningar. Och om inte de räcker till har jag spytt upp min mat ca 5 ggr under 2 veckors tid. Detta gjorde jag under sommaren i cirka 2 veckors tid också, men slutade. Jag har försökt banta och ätit lite nu i någon vecka men ikväll tog maten över, jag hetsåt min kvällsmat och trippeldubblade mängden, sedan kräktes jag. Förr har jag bara spytt upp normal stora maträtter, utan någon hetsätning involverad... Jag vet inte vad som händer, mitt liv faller samman framför mina ögon och jag har ingen jag vill tala med. Jag känner mig så ensam. Jag har såna skuldkänslor eftersom jag vet att det jag gör är fel, men känner mig som någon värre dramaqueen om jag tar upp detta med någon. Jag överdriver säkert bara, det gör jag alltid.
Hälsn oroliga jag
Nuortenelama2

Ungdomsinformatören vid Nuortenelämä.fi svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
03.12.2014
Hej!
Tack för din fråga. Vi har skickat den till den nationella ungdomsportalen Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi som vi samarbetar med. Deras experter och ungdomsinformatörer kommer att svara på din fråga. Svaret kommer att finnas här under din fråga så fort vi fått det. Både din fråga och svaret kommer att synas både här på Decibels Våga fråga och på Ungdomsliv.fi:s sida Frågor.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
(PS: Stooooooooooooooooor kraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaam, vännen! Vi tänker på dig! <3 <3 <3)
Hej!
Tack för din fråga. Du skrev att du har isolerat dig från dina vänner och familj, att du har stora gråtattacker, att du har spytt up flere gånger och att du känner dig ensam. I allmänt undrar du vad som händer i ditt liv, du är även själv bekymrad över situationen.
Det är tråkigt att höra att du har isolerta från dina vänner och familj. Vänner onch familj är viktiga för alla, speciellt när man har det svårt. Familjen och vänner kan vara till stor stöd. Har du berätta dem om din situation och hur du mår? Det kunde vara ett sätt att komma framåt i din situation.
Efter man har läst vad du skriver måste man säga att du bör nog söka upp sakkunig hjälp. Du har flere saker som väger i din sinne. För att komma framåt behöver du sakkunning hjälp, samt du kommer att behöva stö från dina vänner och familjen.
Ifall du studerar kan du vända dig till läroanstaltens hälsovårdare. Ifall du inte vill anlita dig av studenthälsovården kan du bra boka tid tillexempel till en ungdomsstation eller poliklinik.
Via länken hittar du tillexempel folkhälsans tonårspoliklinikens kontaktuppgifter: http://www.folkhalsan.fi/startsida/Var-verksamhet/Ung-och-skola/Tonarspolikliniker/Tonarspoli-Osterbotten/
Du kan också kontakta ungdomsstation, här hittar du kontakt uppgifterna http://www.vaasa.fi/Pa_svenska/Social-____halsovard/Barn__ungdomar__familjer_/Ungdomsstation_Klaara_
Dessa service är gratis och fungerar långt med en lucka princip.
Det är fint att du reflekterar över ditt välmående. Ofta hjälper det när man får prata ut om saker och ting med någon. En sakkunnig kan ge dig den bästa rådgivningen!
Sköt om dig !
Tiina P, ungdomsinformatör - www.reimari.info
Här kommer också ett svar av vår kostrådgivare/hälsovårdare:
Hej på dej,
Först: Du är ingen dramaqueen och ingen kan påstå att du skulle överdriva. Känner du att ditt liv faller samman så är det ingen som får förenkla ditt problem. Alla är vi värda att må bra och det är endast du som vet hur DU mår.
Jag önskar att du tar kontakt med skolhälsovården och berättar tydligt hur du mår. Printa ut din fråga här och ge till skolhälsovårdaren om du har svårt att prata om ditt problem. Annars kanske skolhälsovårdaren misstolkar dig och inte inser hur dåligt du faktist mår.
Om du inte vill prata med skolhälsovårdaren så kan du ringa din egen hälsovårdscentral. De ordnar så att du får hjälp och berättar hur du ska gå tillväga.
Var inte rädd att söka hjälp, det är du skyldig dig själv. Sök även hjälp så fort som möjligt eftersom dina problem inte löser sig själva, dessutom kan de förvärras om du väntar.
Alla lyckönskningar till dig, det kommer att ordna sig!
Vänlig hälsning, Anna -sjukskötare och kostrådgivare