Är detta verkligen normalt?
30.03.2023
Hej jag är 16 år och har ett problem jag varit lite orolig om nu ett tag. Jag kan dra ner förhuden så att ollonet syns väldigt lätt, men en sak som jag märkt av på senaste tiden är att förhuden typ sitter som fast limmad längst ner på ollonet, dvs precis över ollon kanten.
All smegma som bildas hamnar alltså under denna förhud som sitter fast, och är därför ganska svår att tvätta bort. Ibland så ser jag att smegman börjar ploppa upp under ollonet (alltså bakom förhuden som sitter fast precis över ollon kanten). En gång så valde jag att försöka trycka upp smegman, det bildades då ett litet hål mellan ollonet och förhuden som sitter fast. Nu har det gått några veckor och jag börjar märka att detta lilla hål blir större och större. Jag kan nu se in bakom förhuden som sitter fast, och där fortsätter mitt ollon fast med en mycket mörkare färg.
Så min fråga är alltså, vad ska jag göra nu? Jag har ingen aning om det är bra eller dåligt att det börjat öppna sig mellan ollonet och förhuden. Jag vet inte heller om förhuden ens ska gå så långt ner så att man verkligen ser hela ollonet (vilket inte min förhud gör) Som sagt så är jag ganska fundersam över detta och skulle verkligen uppskatta ett svar så fort som möjligt.
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
03.04.2023
Hej!
Det du beskriver kan man kalla får en ”mild” variant av trång förhud. Mitt bästa tips är att gå till din hälsovårdare på skolan och berätta att du inte får ner förhuden hela vägen över ollonets kant, då kan du få prata med skolläkaren som sen kan hjälpa dig vidare eller eventuellt skriva ut en kräm som kan göra att förhuden ”töjer” sig lite och går ända ner. Det är dock viktigt att veta att det inte är något farligt alls, men som du säger kan det bli krångligt och besvärligt med hygienen. Lycka till!
Kram!
Malin