Är han pålitlig?
26.10.2013
Hej Decibel!
Kul med er nya förändring på hemsidan, dock lite svår att förstå sig på, men det blir väl bättre med tiden :)
Till min fråga då..
Jag var till södern för någon vecka sedan. Där såg jag två killar som var säsongsarbetare från Skandinavien och jobbade med att ta hand om barnen på hotellet.
Vi log åt varandra där, inget mer. En vecka senare skickar jag och den ena killen på snapchat och fb varje dag om allt men inte för privata saker.
Kan jag lita på honom? Jag är orolig trots att jag ändå vet att han är samma som han jag såg där och trots att vi kommer från samma kultur osv så..
Jag tror nog att vi båda är medvetna om att vi gör detta för att det är en kul grej och inget mer. Jag har i alla fall ingen tanke på något mer.
Finns det något skrämmande med min situation? För övrigt så skiljer det sig endast fyra år mellan oss och han är singel så finns det något som kunde vara farligt, vill bara vara säker? Jag

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
28.10.2013
Hej!
Jo visst är det kul med den nya looken och de nya funktionerna osv! Lite ofullständigt ännu, det kommer bland annat att komma mera förklaringar och instruktioner på sidorna - bara vi hinner, massor med frågor nu igen. Vilket ju är ännu roligare :D
Hmm, svårt att säga. Å ena sidan så vet du vem han är, inget är alltför personligt och du har inga förväntningar på honom. Det är bra! Å andra sidan så har du inte sett slutet på historien än. För se, det är ju inte bara risken att han kanske "smörar" dig nu, jobbar på att få ditt förtroende osv före han börjar be om nakenbilder eller liknande, som är farlig. Utan det är kanske "farligare" ifall du börjar drömma på ett romantiskt sätt om honom. Om du börjar få förväntningar eller förhoppningar om något mer än bara chattande som kompisar. Om du blir kär. Det är lite svårt att undvika att dagdrömma om någon snygging som verkar intresserad av en som människa, svårt att inte bli smickrad av uppmärksamheten, svårt att inte inbilla sig något mer, svårt att inte önska något mer. Det kan vara farligt för ditt hjärta. För hur mycket du än tjatar på dig själv om att han finns hundratals eller tusentals kilometer ifrån dig, säkert träffar tjejer som du dagligen och chattar med massor av dem, och att ni inte har någon chans att träffas = ingen framtid, så är det svårt att tala förstånd med känslorna. Speciellt som du inte känner hans riktiga jag utan bara 1) det du såg av honom då, alltså mest bara utseendet och 2) det han väljer att visa dig via chatten och 3) det du själv föreställer dig om honom. Speciellt 3)an är knepig, för skulle du bli kär i honom så är det ju mest ändå bara i den bild du skapat av honom i ditt eget huvud.
Skulle han då en vacker dag tröttna på att chatta med dig - eller bara inte ge dig de svar du drömmer om - så kunde det göra väldigt ont. Och blir du kär, så finns risken att OM han faktiskt skulle be om nakenbilder eller liknande, så skulle du kanske verkligen skicka sådana, för att du ju så gärna vill att han ska tycka om dig, hålla kontakten med dig, älska dig. ja, du skriver att du inte ahr några förväntingar på honom, att det bara är en kul grej. Klarar du av att hålla det på den nivån, så är det bara att chatta på. Det är bara det att vi har hört den här storyn förr och sett hur det gått, trots att personerna ifråga envisats med att påstå att de inte bryr sig, att de är bara kompisar, att det inte betydde något osv. Det är förvånande hur lätt det är att bli kär i någon över nätet och utan att låta som kraxande gamla orlyckskorpar så är vi ändå lite tveksamma...
Något i dig får dig att tveka om huruvida han verkligen är pålitlig eller inte. Vi tycker du ska lyssna till den inre rösten. Kanske är det någon liten detalj i allt han sagt som fått din intuition att vakna till liv och tända varningslamporna? Det är bra att ni frågar oss när ni är osäkra, men ofta vet ni omedvetet redan svaren vi kommer att ge. Så lita på din intuition och var försiktig med vilka känslor du låter blomma upp. Du bestämmer vad du ska känna, så ge dig inte hän åt förälskelse ifall han börjar överösa dig med komplimanger eller ömhetsbetygelser. Antingen håller du det på ett icke-känslomässigt plan eller så bryter du kontakten eller så tar du risken att han bara leker med dig/utnyttjar dig. Jo, visst händer det att folk lär känna varandra över nätet, blir kära och lever lyckliga tillsammans i alla sina dagar - men lev inte som att det här är din enda chans till bekräftelse eller kärlek. Håll huvudet kallt! ;)
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna