Ärr
14.05.2015
hej! har ni tips på hur man får ärr att blekna? jag skar mig för en tid sen ganska djupt och vill inte att ärren ska synas så bra i sommar. jag har tidigare skärt mig men då har det varit mera ytligt och på ställen där det inte syns. jag vet att man bara måste vänta om man vill att de ska försvinna helt, men jag är orolig över att mina föräldrar och kompisar kommer att se ärren och det vill jag inte... har ni några idéer?
ps. jag pratar redan med en terapeut och har en läkare. ledsen

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
15.05.2015
Hej Ledsen! Oj vad lessamt att läsa om ditt självskadebeteende. Men bra att du både har en terapeut och en läkare. Jag hoppas att du har lyckats hitta din livlina. Med livlina menar jag att du har lyckats hitta vad du kan ta till när känslorna väller över dej som gör att du måste ta till skärandet. Vi har ju här på Decibel gjort en lista över tänkbara livlinor. Läs gärna mera här. Det kan ju aldrig skada att ha någon alternativ livlina...
Sedan till den mer praktiska delen av din fråga. Skär inte med saker som gör att det blir djupa sår - när din själ har läkt kommer du att ångra dina fula ärr. Håll det du skär med rent - bakterier bildas lätt och då kan det gå riktigt illa. Putsa såret med sårputsmedel ss ex Septidin. Håll torrt och rent. Bepanthen salvan hjälper hud att läka snyggare. Finns receptfritt på apotek.
Tiden läker alla sår - även ärr bleknar med tidens gång. Men försvinner aldrig helt.
Ett annat alternativ är att bära dina ärr med stolthet. Men var beredd på förskräckta kommentarer och frågor... Fast det här tycker jag själv att inte är så bra alternativ. Du har en ung och nästintill perfekt kropp. Ärr hinner du nog få med tidens gång - om du vill eller inte. Låt din kropp vara ditt tempel och ta väl hand om din kropp, du har bara en kropp.
Det finns en salva som jag har rekommenderat tidigare. Jag har inte haft behov av att testa själv men läst mycket positiv kritik om den. Den heter Cicatrix och finns att köpas på apotek i Sverige samt över nätet. Det fungerar inte så bra på gamla ärr som blivit vita men på röda ärr som ännu är i aktiv läkningsprocess fungerar den. Man får börja sätta när en sårskorpa bildats. Stryks på morgon och kväll. Det kan ta upp till 2 månader innan resultat syns. Så det gäller att ha lite envishet, beroende på hur stora ärrena är. Den kostar ungefär 30 €.
Mest av allt skulle jag nog vilja rekommendera dej att aldrig göra så igen...
Styrkekram,  Annika          barnmorska - hälsovårdare