astma
16.08.2015
Hej Decibel.
Jag har nyligen fått fått en förkylning och är pollenallergiker och har nu även fått astma.
Så jag undrar om astman hindra fysiska aktiviteter så som cykling, fotboll, volleyboll, brukar även vara ute och springa ganska långt.
Hur som helst kan astman hindra aktiviteterna

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.08.2015
Hej.
Astman som sådan hindrar dig inte från att göra någonting. Om du mår bra och din astma är i bra balans, d.v.s. du har rätt medicinering och symtomen är under kontroll, så kan du leva och röra på dig precis som normalt. Men om du just nu är förkyld så skall du nog ta det lite lugnare ett tag. Ganska ofta dubblar man dosen Ventoline då man är förkyld och/eller har mycket allergi, men detta skall du isåfall göra enligt din astmaskötares eller läkares ordination. Så om det känns som att det behövs så skall du ringa till den läkare som sköter om dig.
Du skriver ingenting om huruvida du just nu har symtom från din astma eller varför du fick diagnosen? Nu medan du är förkyld är det alltså lite undantagstillstånd som gäller, men i övrigt kan du motionera enligt hur du mår. Så om du inte har symtom från din astma så kan du springa, cykla, spela fotboll o.s.v. precis som förr. Om du får symtom, t.ex. hosta eller tungt att andas så skall du lugna ner dig. Men över lag är det ju en bra sak för de flesta sjukdomar att man upprätthåller en bra grundkondition, så det låter bra att du rör på dig mycket. Viktigare än tidigare blir det att du undviker att röka tobak, men det vet du naturligtvis redan.
Kram
Tessi