Äter jättemycket
13.05.2014
Hej, jag har lagt märke till att jag blir hungrig väldigt ofta bara någon timme efter att jag ätit.
Det har mest varit att när jag kommer hem från skolan så äter jag VÄLDIGT mycket.
Betydligt mer än vad jag brukade, samt brukar jag vara väldigt hungrig.
Jag blev mest chockad över idag. Jag åt först frukost, en macka och sedan en timme senare var jag ganska hungrig. Min mage kurrade väldigt högt och länge. Så när jag kom hem åt jag mig nästan mer än mätt. Jag blev lite illamående men jag kände mig ändå tvungen att äta upp allt.
Knappt timme efter det så blir jag JÄTTE hungrig och fick ont i magen av hunger men jag var i skolan och kunde inte äta då.
Tycker att det är väldigt konstigt eftersom jag nästan kände att skulle kräkas och ungefär 40 minuter efter det så blir jag jätte hungrig igen.
Tror inte jag har gått upp vikt, det syns inte så mycket på kroppen. Men har dock börjat känna av lite dubbelhaka.
Brukar inte äta mig mätt på godis heller utan det är antingen mackor, flingor eller något som man lagar.
Är det något fel på mig?
Och vad kan denna ökade aptit bero på? :/

Ungdomsinformatören Liselott svarar
20.05.2014
Hej!
Det här var lite knepigt. Visst kan vissa sjukdomar ha ökad aptit som biverkning, men vi funderar lite på ifall ditt blodsocker åker väldigt mycket berg-och-dalbana? Se, det kan vara så enkelt att du äter sådana saker som inte innehåller så mycket långsamma kolhydrater och närig, utan är mest snabba och tomma kolhydrater, alltså typ socker och sötningsmedel och vitt mjöl? Då reagerar kroppens blodsocker med att skjuta snabbt upp i höjden så att man blir energisk och pigg. Men det används snabbt upp och sedan sjunker det brant och alldeles för lågt. Då blir man starkt hungrig, för blodsockret signalerar till hjärnan att nu behövs snabbt mera energi, och fortsätter det blir man trött och gnällig, okoncentrerad och kan till och med må illa. Äter man mera sådant som fullkornsbröd, nötter eller gröt istället för tex vitt bröd eller cornflakes, som båda innehåller massor av socker, så går blodsockret långsammare uppåt, hålls längre på en bra nivå och sjunker långsammare - så då orkar man bra till nästa måltid. Man ska sträva efter att äta en 5-6 måltider per dag för att hålla blodsockernivån så stadig som möjligt, vilket är mycket hälsosammare för kroppen i längden än berg-och-dalbanan.
Tror du att det här kan vara förklaringen till varför du blir hungrig så snabbt igen? Kanske det tex inte räcker med en macka som frukost och kanske du borde fundera på vad mackan riktigt innehåller? Om du vill läsa mer om blodsockret så kolla vår infosida om det. Och börja nu för allt i världen inte googla på vilka sjukdomar som har ökad aptit som symptom, det är lite väl cyberkondri (att hitta symptom på nätet som man kan tycka att man har och inbilla sig att man absolut har den sjukdomen).
Hälsar ungdomsinformatören Liselott (bla på basen av kostrådgivarens tidigare svar på liknande frågor)