atopisk hy
16.06.2014
Hej! Jag jar atopisk hy å ha vetat av det sedan jag var liten .. men nu har min kropp mittoallt fått för sig att ja inte kan tvätta med vanligt shampo och tvål(sensitive ,dry or superdry),för då börjar det klia och svida något otroligt. Å ja måste ju tvätta mig för jag arbetar i ett fähus. Tips? Kan inte heller använda vanlig deodorant eller handkräm .. använder kokosolja att smörja händerna å kroppen med det har funkat äst för mig .. finns det något kosttillskott som kan hjälpa? Nånting ja äter ? För när ja äter lågkolhydrat kost är det nästan som bortblåst ,men går i skola å svårt att bli mätt å äta tillräcklit.. försöker å tänka på att ta bort starkt besprutade matvaror,sötningsmedel...snälla hjälp!!!! Va ska ja tvätta kroppen med !? Å håret!? Ekologiskt shampo, vad är skillnad på det å vanligt? idodadis

Ungdomsinformatören Liselott svarar
17.06.2014
Hej idodadis!
Jag har skickat din fråga till hälsovårdaren Tessi, ska se ifall hon har några tips åt dig :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej, inget från Tessi än, men tills dess ska vi fundera lite med dig: hördu om du skulle gå till en hudläkare? Han/hon skulle troligen ha bäst chans att dels se vad du skulle kunna göra för din hud och dels skriva ut receptbelagda salvor mm åt dig som skulle hjälpa bättre. I och med att du måste duscha ofta kan det säkert vara smartast att verkligen göra det på rätt sätt med rätt produkter så att du inte förvärrar läget. De senaste årtiondena har ju dessutom atopisk hy blivit allt vanligare, så även allmänläkarna vet mer och fler produkter har utvecklats för den här patientgruppen - men att gå till en expert, en specialist, brukar oftast ge bäst resultat. Kolla med privat häslovård ifall de har långa köer på den kommunala hälsovården, det kan vara en bra investering i dig själv och din kropp.
Hälsar Liselott