ätstörningar
14.08.2014
Hej! Jag mår dåligt varje morgon, har ångest och vill nästanbara spy... på dagen är det bättre bara jag inte tänker på det. Och på kvällen känns det helt okej förutom om jag börjar grubbla på det, har problem med maten... förr tyngde jag i mej allt vad jag bara kunde och jag hade inge problem alls. Men nu, jag får inte i mej något alls på morgonen för jag får direkt spyreflekser och på dagen får jag i mej det som behövs men inte så jag blir mätt. Samma på kvällen men då kan det bli bättre. Jag måste äta allt jättesnabbt fören "oron" kommer och då säger det stopp. Ja, jag vet inte alls vad det beror på men det är som en oro som kommer, det är inte över mej själv utan jag blir som orolig över att mina föräldrar, syskon, kompisar och andra tyo inte mår bra och då säger det direkt stopp. Så igentligen är det inte jag som mår dåligt utan jag är rädd att omgivningen gör det... Jag är såå rädd och är redan från början allt för smal och lätt och nu har jag gått ner 2kilo på tre veckor ungefär. Har redan ångest när jag skriver det här och jag vet inte vad jag ska göra, jag vill äta men kan inte för då spyr jag. Har hänt flera gånger att det vatit påväg upp. Jag är rädd för min kropp att jag inte ska orka utan mat men jag får ju inte i mej den! Om jag hör en kompis som säger att hon inte mår bra blir jag direkt orolig och får spyreflekser för jag ärrädd att det är på ggrund av mej. Allt blrjade i somras. Vad ska jag göra?! Allt låter väl lite konstigt och det är svprt att förstå men känslan ären blblandning av ångest och oro... som jag nästan spyr av... tack för svar! :* :'(

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
19.08.2014
Hej!
Visst låter det som att den här oron stör ditt ätande. Men när du beskriver oron i sig, så låter den inte så ovanlig. Det sägs inom bland annat utvecklingspsykologin att det är ett vanligt utvecklingsskede under tonåren att man börjar oroa sig för sådant som kan skada en själv eller personer man tycker om, tex att någon ska bli sjuk, råka ut för en olycka eller till och med dö. Det här kanske bara har "hakat upp sig" på ätandet, blivit till en noja som tar sig uttryck i och med ätandet och att det blivit till en ond cirkel? Men om det här är fallet, så finns det absolut hjälp att få! Vi tror tex att redan din kurator i skolan kan hjälpa dig långt med att komma ur det här genom att förstå vad det bottnar i, vad det kommer sig av, och hjälpa dig att hitta metoder som funkar för att du ska slippa ur det. Bland annat kognitivt beteendeterapi, som många av våra österbottniska skolkuratorer numera har utbildning i, går ut på att hitta orsakerna och ta bort dem och att förstå för att hitta nya sätt att tänka och funka. Ofta hjälper dessutom den här metoden rätt så snabbt. För det är ju absolut inte bra att du gått ner så mycket på så kort tid! Det måste du få stopp på innan det blir farligt för dig. För redan bara att ha ätit för lite gör en trött och ledsen och ännu oroligare, så då blir allt bara värre och värre.
Så gå och tala med skolkuratorn nu. Troligen kan hon hjälpa dig, och dessutom kan hon skaffa mera hjälp åt dig. Det var bra att du berättade om det här åt oss och nu är det jätteviktigt att du berättar för skolkuratorn eller åtminstone dina föräldrar, så att du får hjälp med det här snabba tag. Det är inget att skämmas för och det finns inget att vara rädd för, så berätta nu, vännen <3
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna