Att äta vattenmelon varje dag
05.08.2015
Hej
Är det bra att äta vattenmelon varje dag? Jag har typ ätit varje dag nu kanske i 3 veckor. Oftas äter jag upp halva vattenmelonen :P
/ vattenmelonälskare

Ungdomsinformatören Jenny svarar
05.08.2015
Hej!
Vattenmeloner är goda och de släcker kanske också törsten då de är varmt för att de är så saftiga (innehåller ca 90 % vatten). Förutom vatten innehåller vattenmeloner vitaminer (C,A,B), antioxidanter och kalium. Kalium hjälper njurarna att skölja bort salter och minska koncentrationen av urinsyra i blodet. Det gör att risken för njurstenar minskar.
Vattenmeloner är nyttiga eftersom de innehåller bland annat lykopen och citrulin. Citrulin bildas när man äter mycket vattenmelon och det är ett slags protein. I kroppen förändras citrulin till arginin, som anses vara bra för t.ex. hjärta, blodomlopp, blodkärl och immunförsvaret. Lykopen igen anses vara bra för bl.a. huden och skyddar kanske även för cancer.
Om man inte är allergisk mot vattenmelon eller om det inte annars passar, så kommer jag nog inte på just nå dåliga sidor med att äta vattenmelon -förutom att de är besprutade (men inte så mycket som vindruvor har jag förstått) och att den innehåller 6 % socker.
Kanske ändå mera nyttig än onyttig eller vad tror du själv?
Hälsar, ungdomsinformatören Jenny
Källor:
http://www.sund.nu/docs/artikel.asp?td=20090117&art=759&tem=3
http://www.sund.nu/docs/artikel.asp?art=1377