bricanyl
07.08.2014
Hej. Efter att jag fött så har jag läst på vilka mediciner jag har fått. Och undrar nu. På nätet står detatt man skall ge bbricanyl i graviditetsveckorna 22-37. Men jag fick min i v. 40+1 för att livmodern skulle slappna av för jag har haft förvärkar i 2 veckor. Förlossningen slutade med ks eftersom jag inte fick tillräckliha sammandragningar och öppnade bara 7 cm. Kan bricanylen haft med det att göra ? Födde i vecka 40 +2 föderskan

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.08.2014
Hej,
Du har rätt i att Bricanyl främst används i graviditetsveckorna 22-37, då man alltså inte ännu vill att värkarna skall leda till förlossning. Över lag är användningen av Bricanyl under graviditeten omdiskuterad och åsikterna går isär då det gäller nyttan av användningen i relation till de eventuella biverkningarna. Eftersom jag inte alls känner till hur din graviditet har förlöpt så kan jag inte uttala mig om huruvida Bricanylen kan ha varit orsaken till att det blev kejsarsnitt. Det jag föreslår är att du skulle diskutera saken med läkaren som skrev ut Bricanyl till dig för att ta reda på hur han/hon tänkte.
Hälsningar
Tessi