bröst
25.03.2019
hej jag är en kille i 15 års åldern och har konstiga bröstvårtor det är som om att det är en knöl och nippeln som är längst ut syns inte jag tycker det är pinsamt ä och undrar hur jag ska få bort det har haft det i ca 2år snälla hjälp!! krombi

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.03.2019
Hej,
Det är nog lite svårt att veta hur du menar bara på basen av din fråga.
Om du menar att du har en knöl bakom bröstvårtan så är det helt normalt. Det beror på hormoner och det finns många killar som får dessa. Det betyder inte att du kommer att utveckla bröst, utan bara att din pubertetsutveckling är "under arbete". Om knölen finns någon annan stans så kanske du kunde besöka din skolhälsovårdare och fråga henne.
Bröstvårtorna utvecklas olika och i olika takt både på killar och tjejer. Även hos killar så påverkas bröstvårtorna under pubertetsutvecklingen så att de ändrar utseende. Nu är jag inte säker på vad du menar med att bröstvårtan "inte syns", så jag tycker att det skulle vara lättast om du gick och talade med din skolhälsovårdare eller bokade en läkartid för kontroll. Jag tror INTE att det är någonting allvarligt, utan tycker mest att du skall gå och visa upp det för att du själv skall kunna släppa oron sedan.
Kram
Tessi