Bröstcancer
27.03.2019
Hej!
Jag har läst att man skall undersöka brösten ifall man skulle hitta en knöl, alltså då bröstcancer. Jag har undersökt mina bröst nästan varje kväll nu genom att känna på dem och se om jag fått någon okänd knöl. Men kan man också få bröstcancer genom att man undersökt för mycket?
Är jätte rädd för att jag skall ha orsakat något genom att jag försökt känna på brösten om man skulle hitta någon knöl
Tacksam för svar
Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.03.2019
Hej.
Nej, du kan inte orsaka bröstcancer genom att undersöka dina bröst för mycket. Det är jättebra att undersöka dem, men du behöver inte göra det varje kväll. Det är faktiskt bättre om du gör det regelbundet, men inte så ofta. Tillräckligt ofta för att du skall lära dig hur de skall kännas, men inte så ofta att det blir en besatthet hos dig själv.
Undersök dina bröst en gång i månaden, helst strax efter att du har haft mens eftersom brösten är minst svullna då. Så vill jag påminna dig om att det är ytterst sällan som tjejer i din ålder får bröstcancer. Det är bra att du undersöker dem - med tanke på framtiden - men gör inte själva undersökandet till ett problem.
Kram
Tessi