Bröstknöl
08.03.2019
Hej,
för ungefär ett halvår sedan så började jag med p-piller och ända sedan dess så har mina bröst förändrats väldigt mycket. Dom har blivit allmänt mer knöliga, men det har varit några knölar som har stått ut, en var i varje bröst men på olika placeringar. Den jag oroar mig mest för är den i vänster bröst, eftersom att den verkar mer ”cancertypisk”. Den sitter på ovansidan av bröstet, mot armhålan, och den känns ganska hård och relativt stor. Jag är bara 16 år så jag vet själv att bröstcancer är väldigt ovanligt i min ålder, men jag oroar mig ändå. Jag har försökt boka tid hos både vårdcentralen och mammografin men ingen av dem verkar riktigt ta mig seriöst för jag kan inte lyckas få en tid.
Vad kan jag göra för att få detta undersökt? ELW

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.03.2019
Hej.
Precis som du skriver så är det ovanligt att man får bröstcancer i din ålder, men jag tycker ändå att knölarna skall undersökas eftersom de är någonting som du själv funderar över.
Knölar i brösten är en helt normal del av bröstens vävnad, mer eller mindre alla har knölar i brösten, och i all synnerhet i din ålder då kroppen ännu utvecklas. Men det jag tycker att du skall göra nu är att boka en tid antingen till en allmänläkare eller till en gynekolog för att få brösten undersökta. De kan inte heller dissa dig bara på grund av din ålder. Ring till preventivrådgivningen och boka tid till gynekologen, och om det inte finns tider så ringer du till hvc och bokar tid till en allmänläkare. Vi behov skriver de sedan remiss till mammografi eller ultraljud.
Kolla upp saken så kan du andas lättare sedan.
Kram
Tessi