Cancer i släkten
20.05.2015
Hej, är cancer ärfligt? Hur? Och varför isånnafall? Jag är livrädd att det ska drabba mig eller min familj. Från min morfars sida (gammligar) så har de flesta haft eller har cancer, men bara från morfars sida. Min morfar fick nyliden prostatacancer.
Är det på något sett ärfligt? Vad ska man tänka på? Äta och sånt.
En fråga till, mammas sida har flesta diabetes. Miin mamma har på gränsen men inget allvarligt. Jag är livrädd för det också... Vad ska jag göra? Hjälp :(((((
Har blivit väldigt rädd för att äta för mycket socker, mjöl, fett, salt ja nästan allt. Men ändå så äter jag socker varje dag. Är det ok? tex äta en 100 gram choklad? Eller små twix
Är 21 år, tjej. 173, 67kg.

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
20.05.2015
Hejsan! Du är helt normalviktig. Det viktigaste man kan göra för sin kropps hälsa är att inte börja röka och att hålla sig till små mängder alkohol. Att använda sin kropp dvs motionera sunt lagom mycket och att inte stressa. Men det gäller också att sköta sitt sociala liv - att se till att man känner sig tillfredsställd i livet. Jag hoppas du gör det! :)
Det är ju bara så att i dagens fina hälso- och sjukvård så ska också gamlingar (som du uttryckte det) också dö i någonting, få en diagnos. Man kan liksom inte bara dö i ålderdom... Jag tycker det är ett gott tecken att det är äldre folk i din släkt som har fått och dött i cancer. Då tycker jag inte att du behöver oroa dej. Du kan läsa mera om ärftlighet och cancer på Cancerfondens sidor, här.
Cancerfonden har också funderat en hel del på hur vår livsstil och sambandet med risken för att utveckla cancer. Jag antar att Cancerfonden har den senaste och mångsidigaste informationen, därför länkar jag dej gärna dit igen. Jag gillar att de även tar upp strålning och solen. Med tanke på den kommande sommaren och solningshysterin...
Tråkigt att din mamma har i släkten diabetesproblematik. Det betyder ju att du har det också. En följd av diabetesproblematik är ju hjärt- och kärlsjukdomar. Det är väldigt viktigt att sköta sina sockervärden. Du kommer att följas upp noggrannare under en eventuell graviditet pga det här. Du har säkert hört om sockerberoende. Jag skulle gärna vilja att du minimerar ditt sockerintag. Kan du tänka dej en livsstil där du använder socker exempelvis bara på helgen? Om du kunde leva med det skulle din kropp må bra av det. Ett annat alternativ är att du väljer i butiken och endast tillåter dej själv till att köpa halva mängden av det du brukar köpa. Det kan var lite trixigt men att minska sockerintaget med hälften är redan det massor vunnet för din kropp.
Ta hand om dej! Med vänlig hälsning, Annika      barnmorska - hälsovårdare