Dags att söka hjälp på vägen
10.08.2015
Hej, det var jag som skrev "Ska jag någonsin få slippa detta?" 31.3...
Jag valde att vänta med att göra nåt åt saken för att själv en sista gång försöka fixa mitt mående, och jag lovade mig själv att om jag inte slipper det så tar jag hjälp när jag börjar skolan igen. Och jag har mått bättre, jag har mått så himla bra denna sommar, jämfört med förr. Men fortfarande är jag rädd, fortfarande har jag problem och mår dåligt i situationer jag inte har hundra procent koll på. nu är det då tid att försöka bearbeta hur jag känner och varför jag känner som jag gör. Och jag behöver nog hjälp på vägen. Vart kan jag vända mig? Jag skulle inte vilja att alla ska veta hur jag mår så helst går jag inte till skolkuratorn i första hand, finns det någon annanstans man kan gå för att få hjälp och prata med någon psykolog (eller nån annan som kan hjälpa mig)helst också utan att jag behöver blanda in mina föräldrar först... För jag vill ha hjälp, jag vill må bra, och jag vill fortsätta må så jävla bra som jag mått vissa dagar denna sommar.
Tack på förhand :) J

Ungdomsinformatören Jenny svarar
12.08.2015
Hej!
Vad fint att höra tt du har börjat må bättre och att du vill ha hjälp för att må så bra som du har gjort på sista tiden i fortsättningen också. Jag tycker att du skulle kunna kontakta Ungdomsstationen Klaara. Den är egentligen avsedd för vasaungdomar, men du kan kolla där om du skulle få prata med någon ändå. Dit kan man gå utan att beställa tid eller så kan man bestämma färdigt med någon i personalen att man kommer via mejl eller telefon. De som jobbar där har tytnadsplikt och ger inte information vidare om inte du ger lov för det. Lägger länken till deras hemsida här under, så kan du bekanta dig med Klaara själv.
Skolhälsovårdaren är också ett bra alternativ och lyssnar säkert på dig och vill hjälpa dig att må bra -du ska veta det.
En stor styrkekram till dig av ungdomsinformatören Jenny
Ungdomsstationen Klaaras hemsida finns här.