E pånytt
13.08.2014
Glömde skriva hit, jag som skrev om min hemska familj. Att jag kissar på mig på natten och ibland på dagen, finns det nå hjälp för det, mamma skaffar hem blöjor, och lägger dem på mig. Vet ni hur mycket jag HATAR MIN FAMILJ! Och varför tror ni att ja kissar på mig på natten/dagen, ibland har det hänt sig i skolan, jag kan int kontrollera det!

Ungdomsinformatören Liselott svarar
19.08.2014
Hej igen!
Hoppas du fick hjälp av förra svaret och så uuunderbart att du berättade för skolhälsovårdaren och att saker och ting började rulla åt rätt håll på grund av det!!! Åååååh vad skönt!!! Jättejättebra!!! Du ska få svar på den frågan också, men här lite om sängvätning.
Som du skrev i din nya fråga, så kan det nog tänkas vara så att sängvätningen beror på trauma av något slag. Men jag läste faktiskt just en artikel i tidsskriften Modern Pyskologi (nummer februari 2014, finns säkert på ett bibliotek nära dig ifall du vill kolla mera). Där säger en barnläkare och docent vid Akademiska barnsjukhuset i Uppsala att man ofta tror att sängvätning beror på psykologiska orsaker. Enligt honom har modern forskning visat att "sängvätning nästan uteslutande beror på fysiologiska orsaker". han berättar bland annat att många barn (och unga, vuxna) som kissar i sängen nattetid har korta andingsuppehåll i sömnen och att det därför kan hjälpa om man underlättar andningen med hjälp av gomvidgning (en slags tandställning som under ett par veckor gör gommen större) eller opererar bort halsmandlarna. Där talas också om kissalarm som tjuter på natten om det blir vått och om mediciner som koncentrerar urinen under natten.
Nu menar vi ju inte att du genast ska be om de här behandlingarna och tro att allt beror på kroppsliga saker - bara att det kan hända att det finns fysiska orsaker också - eller istället för - trauma. Alla runt dig behöver säkert vara medvetna om att det kan finnas fler saker att pröva på än bara blöja, så därför ska jag här kopiera in alla de två länkar som de hänvisar till i artikeln. Förhoppningsvis kan du och människorna runt dig hitta mera grejer att pröva på och fler tänkbara förklaringar för att råda bot på sängvätningen. Och så kanske du genom länkarna får se att du inte alls är ensam om det här problemet. Att dela en hemlighet och dela på känslorna runt den med andra som befinner sig i samma situation kan ibland i sig hjälpa jättemycket på vägen mot att bli av med problemet!
www.svenskaenures.se
www.hardukissatinatt.se
Slutligen så har vi hört av bekanta med barn som kissar i sängen att finländska Mannerheims Barnskyddsförbund - Mannerheimin Lastensuojeluliitto MLL har hjälpt många med de här problemen och har mycket kunskap om det. http://www.mll.fi/se/ Det finns lite dåligt med info på svenska där, så ta hjälp av någon som är bra på finska.
Om samma person som är duktig på finska googlar på ordet yökastelu, så förseslås genast en massa sajter och sökningar tex på yökastelu lääkitys (medicinering), patja (madrass), aikuisena (som vuxen) och hormoonit (hormonerna). Där finns säkert massor och åter massor av mera info om det här.
Vännen, vi förstår att det här är jobbigt, både med blöjan och med negativa känslor. Men det är faktiskt inte ovanligt alls att tonåringar och vuxna kissar på sig, och idag talas det allt mer öppet om det och forskas allt mer i det. Det finns garanterat hjälp att fås och snart nog är det här inte längre ett problem för dig, vännen <3
Hälsar ungdomsinformatören Liselott