En knöl Eller 2?
27.01.2019
Hej när jag var ca 12 år så fick jag knölar i brösten och då har de flesta här på decibel sagt att det är för att jag växer, nu är jag 16 och knölarna finns fortfarande, har dock blivit större och täcker typ hela brösten, bröstvårtorna kliar lite då och då och knölarna är ömma ibland, MEN brösten har växt en del, men har liksom ont under brösten ibland när jag andas ish och någon gång mellan revbenen när jag andas (känns som ett tomrum typ). Nästa Problem är att jag i förrgår (tror jag) märkte jag av en bula/knöl i vänster sida nedre delen av nacken, den är ca 1 cm och ömmar, på samma sida så får jag ibland lock för örat etc, och kan nästan varje dag minst en gång ställa mig upp gå till ex badrummet och allt blir typ svart prickigt framför ögonen, känner mig trött och äter inte mycket små huvudvärkar ibland. Tror även att jag har järnbrist, vad kan jag göra åt det??. Tänker inte gå till någon vårdcentral eller något så skulle uppskatta om ni svarade på alla problem här!,! Min mens är även sen! Oroligorolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.02.2019
Hej.
Vi ta en sak i taget.
Knölarna i dina bröst låter helt normala. Mycket riktigt brukar de dyka upp i samband med att brösten börjar utvecklas, och vartefter brösten växer så växer också bröstvävnaden (d.v.s. knölarna). Så jag tror inte att det är någonting konstigt alls utan det låter helt som det ska.
Smärtan då du andas in som du känner ibland kommer antagligen från muskelfästena i bröstkorgen. Om smärtan uppkommer vid ansträngning så kan du ta upp saken med en läkare men i övrigt låter det normalt.
Knölen på nacken låter som en lymfkörtel. Lymfkörtlar finns på olika ställen på kroppen och deras uppgift är att sköta immunförsvaret, så om du t.ex. har varit förkyld (eller även om du inte skulle ha märkt av en förkylning) så kan det vara orsaken till att lymfkörteln är förstorad och öm. Undvik att klämma på den mer än nödvändigt, och diskutera saken t.ex. med en sjuksköterska om knölen inte försvinner inom ett par veckor. Locket för örat kan hänga ihop med förkylning ifall du har trånga örongångar.
Det är vanligt att unga personer upplever yrsel om de stiger upp snabbt, speciellt om man är ganska lång och smal. Det beror på att blodtrycket är ganska lågt och att blodet därför inte "hinner med" riktigt då du stiger upp snabbt. Det är inte farligt och det enda du egentligen kan göra åt saken är att komma ihåg att andas och försöka att inte stiga upp så fort.
För att din kropp skall må så bra som möjligt är det viktigt att du äter tillräckligt, så om du själv vet om att du äter för litet så kan du åtgärda den saken genom att äta mer. En skolsköterska kan antagligen kolla upp ditt hemoglobinvärde med ett litet blodprov ur fingret, så då kan du få svar på om du borde äta lite järntillskott eller om det räcker med att du genom kosten försöker få i dig mer järn (finns t.ex. i gröna grönsaker som broccoli och grönkål.).
Ta det lugnt och ät, så kommer det mesta att ordna sig av sig själv.
Kram
Tessi