Finnar i röven
19.10.2023
Hej mitt rövhål har kliat nu i snart 3 veckor jag har satt fot salva på hålet för det är det ända vi har. Jag har också fått små finnar runt rövhålet. Tror det har någonting att göra med att jag blivit trans. Jag vet inte vad jag ska göra mera Rövkliare

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.10.2023
Hej.
Jättebra att du hittade in hit och att du testade på hur det fungerar att ställa frågor. Nu vet du hur det går till sen då du har någonting du faktiskt funderar över. Som du kan läsa på vår dataskyddsbeskrivning så förbehåller vi oss rätten att avpublicera osakliga frågor, men jag skall ändå ge dig ett svar på denna bara för sakens skull.
Det att det kliar vid ändtarmsöppningen är oftast inte ett tecken på något allvarligt fel. Många gånger kan det bero t.ex. på ytliga sprickor i huden som kan uppkomma t.ex. om man haft hård mage eller om man har torkat sig för intensivt vid toalettbesök. Sprickor kan också uppkomma om man är oförsiktig då man har analsex. Du gör rätt i att smörja området med någonting, men fotsalva låter inte som ett bra alternativ eftersom den ofta är starkt parfymerad. Använd då hellre en olja eller t.ex. Bepanthen-salva eller Sheriproct Neo som du kan köpa på apoteket.
Finnar kan man få var som helst på kroppen, också vid ändtarmsöppningen men om de uppkommit nu i samband med att det börjat klia och om du vet att du har haft oskyddat sex av något slag (vaginalt, analt, oralt) så skulle det vara bra om du kontaktade hvc så att de kunde lägga remiss till provtagning för könssjukdomar. Vissa könssjukdomar kan ge de symtom du beskriver och då behöver man veta vilken smitta det rör sig om och hur den skall behandlas.
De symtom du beskriver har ingenting att göra med din sexuella läggning.
Jag förstår att det som ung kan kännas spännande att skriva saker som känns förbjudna, men jag vill be dig att inte slösa vår tid på påhittade historier eftersom det finns riktiga frågor som väntar på svar.
Hälsningar
Tessi