Finne eller inflammerad hårsäck?
01.02.2019
Har en liten ”bula” eller pytte liten knöl på vänstra blygdläppen, den gör inte ont sålänge man inte klämmer hårt på den . Brukar raka mig så kan det möjligtvis vara en inflammerad hårsäck ? Eller tror ni det är något annat ? Emma

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.02.2019
Hej.
Min gissning är att det är en inflammerad hårsäck eller ett hårstrå som växer inåt, precis som du själv antagit. Det händer ganska lätt då man rakar sig att man får dessa, men de kan uppstå även utan rakning.
Det enda du behöver göra är att följa med, för högst antagligen kommer den att försvinna av sig själv. Skulle den inte göra det eller annars verkar oroväckande så kan du ta kontakt med preventivrådgivningen eller med hvc, men jag tror inte att det kommer att behövas.
Kram
Tessi