Flytningar
17.08.2023
Hejsan jag har länge undrat hur det kan vara så att direkt man är med någon som man är lite intresserad av så får man jättemycket flytningar fast det är länge tills man ska mens och fast man inte alls har några tankar om sex eller liknande. För jag har börjat vara mer seriöst med en vän i början av sommaren och varje gång vi är så får jag mer flytningar än vad jag har vardagligt men det är inte så som att jag är intresserad av något med sex eller sånt. Tjejen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.08.2023
Hej,
Det är inte så lätt att ge ett exakt svar på detta, speciellt inte hur det ligger till för just dig. Det är möjligt att det är bara ett sammanträffande - för flytningar har man mer eller mindre hela tiden, även om de kan vara rikligare under vissa perioder än under andra. Flytningarnas konsistens brukar ändra under ägglossningen och kan vara rikligare t.ex. strax innan mensen men flytningarnas uppgift är att hålla slidan ren och frisk - så de jobbar på hela tiden.
Det är med andra ord möjligt att det bara har råkat sig så att du har haft mer flytningar just under dessa dagar, MEN det är också möjligt att din kropp vet om eller reagerar på saker som du inte själv medvetet reagerar på. Så även om du på ett medvetet plan inte fantiserar om att ha sex med personen så kan det hända att din kropp ändå uppmärksammar att ni är i närheten av varandra. Det betyder ju inte att man måste ha sex med någon eller ens VILL ha sex bara för att kroppen reagerar så. Flytningar är ju inte viljestyrda så man kan inte själv påverka när eller hur våt man blir, men det jag kan konstatera är att det låter helt normalt och det är ingenting som är "fel".
Kram,
Tessi