Gasbesvär
05.03.2019
Hej, jag har haft gasbesvär från å med december. Ja har diarré ibland men e också förstoppad, ibland på samma gång å ibland skillt.
Jag har testat vara utan alla mjölkprodukter i typ 3 veckor men har ändå haft samma problem.
Min mage bubblar och låter hela tiden och jag tycker det är jätte jobbigt, speciellt när det är tyst och många människor e i närheten. Jag har även ont i magen ibland och kan oxå må illa. Jag är hela tiden uppblåst men har ändå ibland svårt att få ut luften ur mig. Ibland känns de som om ja sku spy och luftbubblor åker upp och ner från halsen till magen typ hela tiden.
Jag tycker detta är jätte jobbigt och jag undrar vad jag har för fel å vad ja ska göra åt saken. Och som sagt det borde inte vara laktos.
Jag tar tyroxin varje dag men det har jag gjort i 3 år nu och det här gasproblemet började för ca. 3-4 månader sedan. Jag tar även minifom tabletter för att spräcka gasbubblorna men det funkar int heller nå bra.
Jag funderar om det skulle kunna var ibs men vet int om de e de heller. Vad har jag alltså för fel och hur ska ja fixa problemet elä vem ska ja söka hjälp till? Halloj

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.03.2019
Hej,
Jag tycker att du skall uppsöka en läkare för att kolla upp dina magproblem. Du kan då boka en läkartid vid hvc. Det är viktigt att kolla upp saken, inte för att jag tror att det är någonting "allvarligt" utan mer för att det är väldigt tungt och påfrestande att gå omkring och må som du gör, och att det ofta leder till en stress som i sig också kan inverka negativt på din mage.
Jag gissar att läkaren skulle inleda med att diskutera med dig kring dina symtom, och sedan ordinera olika laboratorieprover. Det finns hjälp att få. Tyvärr får man idag ganska ofta diagnosen IBS, vilket i sig inte alls är en diagnos utan bara ett samlingsnamn för olika symtom. Så jag hoppas att de inte ger upp och bara ger dig den "diagnosen" utan att de fortsätter att undersöka dig tills de verkligen finner orsaken.
Det finns hjälp att få. Du behöver inte skämmas över dina symtom utan boka tid till en läkare och berätta öppet och ärligt så har läkaren större chans att hjälpa dig.
Kram
Tessi