"Gråtfärdig"
22.08.2014
Hejj! Det är jag här nu igen. Jag tänkte att jag skulle berätta hur det går för mig! Jag var för ungefär en månad sen till en läkare och han blev orolig över mig och jag hamnade in på sjukhus. Jag var på sjukhus 1 vecka och sen blev jag skickad till ett annat ungdomspsykiatri så där har jag varit nu i 2 och en halv vecka, men vi skall ha möte nästa vecka så då tror jag att jag slipper hem ifall allt går bra. Men då är problemet, att jag vet att ifall jag kommer därifrån kommer allt börja om igen med skärandet osv. Igår satt jag och ströp mig med ett band tills jag blev helt röd/lila i ansiktet och bankade huvudet i väggen osv. Så allt kan ju inte vara bra. Men nu är jag hemma i helg och får ta en dag i taget. Men det var det mesta om mig! Hejdå:) Berg- och dalbana

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
26.08.2014
Hej Berg- och dalbana!
Skönt att höra av dig, vännen <3 Är du tillbaka på sjukhuset nu? Hur känns det?
Visst, det låter inte bra att du tagit till så drastiska saker som att försöka strypa dig själv. Men vi läste just också ett annat svar som psykologen Jenny och kuratorn Pia skrivit på en fråga om psykiskt illamående, och där fanns något som kanske tröstar lite? De skrev att när man får terapi och tampas med det jobbiga, så händer det ofta att man först hastigt börjar må bättre, men så kommer plötsligt en svacka och sedan blir det långsamt bättre igen. Kanske du befinner dig i den där svackan nu? I så fall ska du veta att du inte ska ge upp, att det blir bättre igen snart bara du fortsätter jobba på det.
Prata gärna om det här med personalen där, se vad de tror. Minns att det är superviktigt att du berättar för dem vad du känner och tänker och inte undanhåller en massa för dem. Hur i hela friden ska de kunna hjälpa om de inte har alla fakta? Det vore lite som att gå till tandläkaren och inte öppna munnen. Eller föra bilen på reparation och inte säga att det låter som att den skulle falla i småbitar först när du kör över 90 km/h.
Ett annat tips som vi hört av andra som varit inskrivna för olika former av psykisk ohälsa: se till att du inte har så väääldigt mycket tid till att tänka. Får tankarna snurra på ifred så tenderar de att bara bli värre, tyngre och rådda in sig allt längre i sina underliga mönster. Så ge dig själv lite paus från tankarna på hur du mår emellanåt. Se en rolig film. Läs en bok. Skapa en ny spellista på Spotify. Virka en mössa. Ge de snurrande tankarna en chans att varva ner emellanåt. Då får du också mera energi att ta itu med dem under terapin.
Hoppas det här var till någon hjälp - och minns att vi kommer att tänka på dig, Berg- och dalbana! <3 <3 <3 Hör av dig igen, visst?
Kraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaam
hälsar ungdomsinformatörerna Sanna och Liselott