"Gråtfärdig" igen
16.07.2014
Hej och Tack så jätte mycket för svaret och tipserna! Faktiskt så brukar jag kolla filmer eller läsa böcker fö det är så skönt å bara ta det lungt ibland, men alltid då jag gör det så kommer mamma eller pappa å säger att jag måste ut å göra något med någon och inte bara sitta för mig själv.. De fattar inte detdär hur mycket jag än förklarar.. Jag kollade också på dedär länkarna jag fick så Tack för det ifall de behövs någon dag! :) men har själv varit vid Vasa ungdomspoliklinik men mådde sämre när jag kom därifrån! Så inget alternativ för mej. Kan också berätta hur min dag har varit, och den har varit väldigt jobbig.. Mådde jätte dåligt och var nedstämd helatiden och min kompis frågade flera gånger vad som är fel, men jag visste inte jälv vad det var så skärde mej och orkade bara int vara glad och igår när jag körde med mopon tänkt jag köra med flit in i en vägg för att slipp härifrån.. Allt går så snett och käns meningslöst! :'( Deppad
Angelica
Praktikant vid Decibel Angelica svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
17.07.2014
Hej, kära deppad.
Bra att höra att du ändå gillade svaret igår. Kan på ett sätt förstå dina föräldrar som säkert är oroliga att du inte ska ha några vänner och inte någon att umgås med och så skuffar de ut dig hela tiden. Men vi måste alla få ta igen oss ibland, samla krafter för att igen orka vidare. De borde ju förstå det, de har helt säkert också sätt för att fylla på sina reserver. Men det finns väl inget annat än att försöka igen en gång säga att jo, jag ska nog söka mig ut och umgås med folk om en stund men nu ska jag fylla på mina "må bra-ork-förråd" en stund före.
Du behöver helt klart få hjälp nu innan det går galet. HÄR, kan du få mera hjälp. Boka en tid så att du får komma och prata med någon, det finns säkert utvägar och lösningar som ska funka. Man ska inte behöva vara stark och klara sånt här ensam. Då din kompis frågade hur det var med dig, kunde du kanske ha sagt att du inte vet men att allt känns jätte jobbigt och tungt och att du inte vet vart du ska vända dig. Men all säkerhet skulle din kompis ha försökt hjälpa och stödja dig, kanske kunnat pigga upp dig på nåt sätt så du inte skulle behövt skada dig själv. Många gånger kan det lätta bara av att man få säga det till någon, man behöver inte ens få en lösning på sina problem det räcker med att man fått lätta sitt hjärta.Det är lättare sagt än gjort, jag vet det, men du vinner på det.
Ofta är det bra om hela familjen kan gå och diskutera både enskilt och tillsammans. Det kan ju vara något som nån gör som den inte förstår att påverkar en annan på ett mycket negativt sätt, eller så kan det hända att man måste gräva lite djupare och längre bak för att hitta orsken till eländet, då kan det vara bra att man är flera som kan ge sin sida av olika händelser. Man kan reagera så olika på en händelse och ingen kan veta hur en annan egentligen mår om den inte berättar.
Fortsätt att höra av dig hit till oss, om inte annat så försöker vi iaf peppa dig till att orka kämpa vidare. Allt kan kännas totalt hopplöst och botten men det finns ändå alltid något positivt som man kan ta tag i, det gäller bara att hitta det. Man måste inte vara glad hela tiden heller, man får vara ledsen ibland.
Försök fundera över vad som tidigare fått dig på bättre humör, för det är säkert inte första gången som allt känns så jobbigt. Om du hittar det som hjälpte sist så prova det igen. Om inte annat så vet du ju att du kommer att komma genom även denna svacka, du har gjort det tidigare och kan göra det igen. Sätt upp små delmål för dig själv, små små myrsteg i rätt riktning, deppa inte ihop om det kommer en sämre dag emellanåt, det kommer soligare dagar också och målet är att det ska bli flera soliga dagar än molniga. Sök alltid efter det positiva och fina i allt, det finns där fast man kanske inte tror det först. Man måste ibland söka det välldigt noggrant men när man sen finner det så har man igen hittat en ovärderlig skatt att ta fram vid sämre tider. Samla på sådana skatter, de är inte tunga att bära, tvärtom de hjälper en att gå vidare genom livet. Och kom ihåg att vi alla har en viktig uppgift i livet, ingens liv är bortkastat eller onödigt, och vi är alla lika viktiga!!!!
Vi kämpar vidare tillsammans, kom ihåg att vi finns här för dig hela tiden, vi hjälper dig förbi avgrunder och sätter spångar över de värsta groparna <3 <3 <3
Kramar från ungdomsinformatören Sanna och sommarjobbaren/storasystern Angelica