grubblar o grubblar o grubblar
21.07.2014
Jag tror att jag drabbats av att jag grubblar över allt. På senare tid har jag börjat grubbla på framtiden (pojkvän, familj, hus, vad jag skall arbeta med, kommer nån att tycka om mig osvosvosv...) jag har blivit mera självupptagen tänker myki på om jag kommer bli tjock är inte tjock å har inte släktingar som e tjock men jag vill inte väga 100kg å över. Maten skall vara nyttig, sedan när jag flyttar hemifrån blir det de bästa varorna som hamnar i kylskåp. men då ja grubblar så armades myki de e taskigt!!

Ungdomsinformatören Sanna svarar
25.07.2014
Hejsan gulle vännen <3
Det är helt normalt att man grubblar över livet och allt, speciellt i din ålder men också i andra åldrar. Mellan varven så ska vi stanna upp och tänka över saker och ting, det mår vi bra av tror jag. Om vi bara kör på i högsta växeln utan att tänka eller fundera över vart vi är på väg kan det gå illa. Visst, vi ska inte grubbla ihjäl oss heller, det är ju ingen vists, då blir ju inget till något ;)
Men vi ska nog ta ut riktningen med jämna mellanrum, det är så lätt att vi hamnar på sidospår och löper risk att inte alls komma dit vi hade tänkt oss. Såklart funderar du över vem du kommer att träffa att dela ditt liv med, och när, var, hur osv. Det visar ju bara på att du är en förståndig tjej som vill ha koll på livet :) Familj, hus, jobb osv är också helt normalt att man funderar över. Det SKA man göra. MEN akta att du inte planerar och bestämmer in i minsta detalj hur och vad som ska hända, livet går inte att planera in i minsta detalj. Kan man ens planera några pytte detaljer? Känns ibland som att ju mer man planerar så desto mer blir det just tvärtemot ;)
Ingen vill väl bli/vara tjock. Jag tror (eller vet av egen erfarenhet) att man inte planerar att lägga på hullet ;) Det är sånt som kommer smygande, man njuter lite för mycket av livet och kanske går man upp lite mera än man tänkt under graviditet osv. Vissa skyller på att man med ålderns rätt osv. Men där kan man nog bestämma själv, ingen tvingar i en chips, pizza eller godis.Man väljer själv hur mycket eller lite man vill träna och röra på sig. Undanflykter finns i miljoner, men man hinner med allt man vill!!! Du kan säkert påverka att du håller någotsånär vikten genom livet med lite självdiciplin.
Vad gäller att bara ha de bästa varorna i kylskåpet, så man har ju tyvärr en viss summa pengar som man ska klara sig på i månaden. Under vissa perioder i livet mer och under andra lite mindre. Det går inte alltid att leva upp till alla sina ideal. Men bara tanken är god, så brukar det gå på bästa sätt :)
Fortsätt att grubbla, men på ett bra sätt. Låt det inte trycka ner dig, eller göra dig ledsen, släpp bara fram såna funderingar som ger dig bra känslor. Grubbla är bra i lagom doser och på rätt sätt. Låt livet visa vad som kommer att hända, vi behöver inte ha allt planerat in i minsta detalj. Det går så bra ändå. Man kan bara luta sig tillbaka och följa med och se vart det bär, men ibland tar man upp "kompassen" och kollar ut riktningen igen <3
Många kramar från ungdomsinformatören Sanna