Gynekologen
29.01.2015
Hej! Jag har ännu inte varit till någon gynekolog och jag vågar inte riktigt heller. Men nu är jag rädd att om jag inte går till en gynekolog kommer jag inte att kunna få barn. Jag vet inte vart jag har fått den iden ifrån men jag är riktigt orolig för jag älskar verkligen barn och skulle kunna ha hur många som helst i framtiden. anonym

Ungdomsinformatören Sanna svarar
30.01.2015
Hejsan, du behöver absolut inte vara rädd för att gå till en gynekolog. Läs mera HÄR, om hur det går till. Nu vet jag ju inte varför du känner att du inte skulle våga gå till en gynekolog, men oftast brukar det ju vara att man tycker det känns jobbigt att klä av sig och att någon främmande ska gräva omkring där nere. Men alla som jobbar inom sjukvården eller egnetligen inom alla områden, tänker inte på sina patienter/klienter/kunder osv som enskilda personer som de tänker på före eller efter besöket. Fast det kan kännas lite hemskt så kommer du bara att vara en patient i mängden för den gynekologen, hon/han kommer inte att tänka destomera på om du hade avskavat nagellack på tårna, eller hål på strumpbyxan eller inte hade fixat bikinilinjen. Gynekologen gör det hon/han ska och sen säger ni hejdå och tar i hand, då du gått ut kommer en ny patient in och då är det hon som är i gynekologens tankar just då. Lika lite som en fotvårdare funderar över en kunds nageltrång, en kock funderar över någons matallergi, eller en sjukskötare över en patients operation där hemma lika lite kommer gynekologen att fundera över dig sen då hon/han gått hem.
Det är ju fint att du tycker om barn, du kommer säkert att få barn sen i framtiden. Det har inget att göra med om du går till en gynekolog eller inte. Men såklart är det viktigt att man går till gynekologen ibland och kollar upp så att allt är ok och att man inte är sjuk. Men som sagt var, det är absolut inget som du behöver spänna dig över eller vara nervös över att gå till en gynekolog, det är hur naturligt som helst.
Många kramar från ungdomsinformatören Sanna