Har jag fått mens?
02.02.2019
Kan jag ha fått mens?Idag när jag skulle gå på toa så var det blodfläckar på trosorna.Det var inte riktigt röd men en blandning av röd och brun.Kan jag ha fått mens? Sofia K

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.02.2019
Hej.
Ja, det låter troligt att det är din mens som har börjat. Alltid är inte blodet helt klarrött utan det kan vara allt från rött till brunt eller nästan svart. Det är helt normalt att både färgen och mängden varierar.
Det du får göra nu är att skriva upp i din kalender när du blöder, så är det i längden lite lättare att hålla koll. Men bli inte orolig om mensen är oregelbunden, för det är också helt normalt och betyder inte att någonting är fel.
Kram
Tessi