Hatar skolan
09.01.2016
Hej! Har haft jullov nu i tre veckor och de har verkligen varit så skönt. Men skolan börjar nu på måndag och jag har värdens ångest, inte sjukdomen ångest men de känns jätte tungt i bröstet så fort jag tänker på att de bara är två dagar kvar av lovet.
Har en bästa vän i klassen men hon är nästan aldrig där, och mina andra vänner följer jag mest bara efter som en svans, liksom de är inte säkert att dom väntar på mig utanför klass rummet eller vad som helst och de känns jätte jobbigt. Är absolut inte mobbad men ibland känns de som de. Mitt ex går också i min skola och de har varit så skönt att slippa han på lovet. Och jag vet att nu är de hur många Uppgifter som ska in som helst (då jag går sista året på gymnasiet) och de är jätte mycket muntliga uppgifter som jag ärligt talat inte klarar av, spyr dagen innan och gråter om jag har en muntlig uppgift, finns de nått sätt att göra så man slipper dessa? Hursomhelst känns de som att jag kommer hamna i en depression om det fortsätter såhär. Är annars nöjd med mitt liv, har en familj som jag älskar och en kille som jag älskar, har även massor med andra vänner. Men det är skolan som är jobbig och som jg gråter till. Vet att det bara är en termin kvar men ändå. Och efter gymnasiet har jag ingen aning om vad jag ska göra med mitt liv och det känns som jag är ensam om de problemet...
Kramar Emelie

Ungdomsinformatören Sanna svarar
11.01.2016
Hejsan kära Emelie
Va trist att du har det så där jobbigt just nu. Men det är ju så i livet att det går lite upp och ner. Nu vet jag ju inte om du har varit trött hela hösten, men det är ganska vanligt att man njuter och känner sig avslappnad när man är ledig och ju längre man haft ledigt desto värre kan det kännas att gå tillbaka till skolan/jobbet. Man kommer ifrån vardagen och vänjer sig att sova länge på morgonen och vaka halva nätterna.
Trist att du har lite struligt med kompisar i skolan, men det är iaf tur att du har andra kompisar på fritiden. Jag tycker du ska gå och prata med kuratorn i er skola, om man mår så där dåligt och har så jobbigt inför muntliga framföranden så behöver man få prata genom det med någon. Jag tror ju inte att du helt kan få slippa muntliga framföranden, de hör ju också till i utbildningen att man ska lära sig sånt, men kanske det kunde gå att göra på något sätt så att det skulle kännas lättare. Vi har skrivit en hel del om hur man kommer över sin rädsla att tala inför andra, du hittar det HÄR. Sen fast du inte tror det så stämmer det att övning ger färdighet, för varje gång man vågar göra en sak som man är rädd för, tex att tala inför folk så kommer det att kännas lättare. Men man måste träna sin hjärna att tänka att det ska gå bra, om man tänker dåliga tankar som att man kommer att stamma eller rodna eller kanske svimma så undergräver man sin egen självkänsla, till sist börjar man tro att man är så där dålig. Men på samma sätt kan man höja sin självkänsla genom att tänka positiva tankar om sig själv, man tänker genom sitt föredrag och tänker att allt kommer att gå perfekt, gör man det tillräckligt ofta så kommer det att gå bra, av bara farten ;)
Det låter ju som att ditt liv ändå är bra och ljust förutom skolan, det gör att du orkar bättre med det som känns jobbigt. Bara man kan samla energi på ett håll så har man att ta av till ett annat där det krävs lite mera.
Boka in en individuell träff med studiehandledaren i din skola så kan hen visa dig olika test som man kan göra ifall man inte riktigt vet vad man vill bli. Om du får prata genom allt med en person som har till sitt jobb att hjälpa folk att hitta rätt utbildning så kommer det helt säkert att börja kännas bättre. Det finns ju flera utbildningar som ger behörighet till många olika jobb.
Allt kommer helt säkert att reda upp sig för dig, boka in dig både till kuratorn och till studiehandledaren genast imorgon. Det är onödigt att du slösar mera tid på att må dåligt, det finns hjälp att få, men man måste be om den <3
Många varma kramar från ungdomsinformatören Sanna