Hej igen
11.08.2014
Hej jag som skrev frågan nu måste jag få hjälp, om vårt kompisgäng och att jag blivit mera självupptagen. Det är också så att ja inte orkar med något, jag orkar inte äta, sova, motionera jag orkar int vara glad å då ede ett problem för ja e glad och väldigt humoristisk som person,men nu orkar jag inte alla kompisar är totalt slut. Jag vet int hur ja ska orka studera sista året till närvårdare, fast jag tycker om det jag studerar.Jag orkar inte nåmer nu PÅRIKTIGT! Ingen ser hur vi kompisar mår vi har byggt en fasad runt om oss. Allt känns så svårt precis ALLT!

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
14.08.2014
Hej igen!
Se vårt svar på din förra fråga, allt vi skrev där stämmer ännu - men ännu mer! Nu när du berättat ännu mer om hur du mår, så ser vi att det skulle vara ännu viktigare för dig (och dina vänner) att söka hjälp! Inget blir bättre av att ni håller fasaden uppe, allt det kan leda till är att allt bara blir en ännu större härva innanför väggarna. Vännen, människan är inte konstruerad för att klara av allt i sitt liv själv. Man behöver andra människor för att överleva i den här världen, och även om det kan ta i stoltheten och modet och "vad ska folk tycka" att berätta ärligt för någon om att nu är det lite illa ställt, så har ännu inte den människa fötts som skulle klara sig helt ensam utan hjälp från andra människor. Vi tycker kanske att det är helt normalt och inget att orda om när hjälpen består av tex en bilreparatör för en krånglande bil eller en tandläkare för en värkande tand. Men när det värker i själen så finns det också proffs vars uppgift det är att hjälpa då, som just terapeuter eller psykologer eller sjukvårdare på en klinik.
När du nu skrev om skoltröttheten kom vi på en till som kan hjälpa dig! De uppsökande ungdomsarbetarna som finns för unga i din kommun och grannkommunerna. De kan hjälpa dig mota skoltröttheten, hjälpa dig att få tag på någon bra att prata med, hjälpa dig lite med att få ordning på livet! Så för norra delen av Decibel-kommunerna så finns de uppsökande ungdomsarbetarna vid After Eight och växthuset Lilja, i mellandelen av regionen vid Resurscentret Föregångarna och Origo (Vasa+Korsholm) och i södra änden vid JobCenter. Ring eller texta eller mejla eller sätt ett mess på Facebook åt närmaste av de vi räknade upp här nu! Idag nu på direkten! Minns igen att du behöver inte ha enorma problem och att inget problem är "ordentligare" än något annat - och att det är meningen att vi alla ska få lite hjälp med att leva våra liv! <3
Hälsar ungdomsinformatörerna Sanna och Liselott