Hey hur länge?
10.06.2014
Hej decibel! Jag är en 11 årig tjej med massor av intressen och har en massa härliga kompisar.
I våran familj är vi hälsosamma, mamma är tandläkare och det gör så att vi blir det... Jag bryr mig inte i det heller...
Men min mamma hjälper mig varenda moron/kväll med tandborstningen, jag får nog oxå borsta själv men hon borstar och kollar dem efteråt. Hon säger att man skall borsta tänderna på barn till de är 12 år, stämmer det? Jag skäms när mamma gör det, hon säger att det är viktigt att hon borstar dem för att det skall bli allra bäst, och för att jag får inte bort allt smuts och får inte rätta rörelser. Hur länge tror ni det är vanligt att föräldrar boratar tänderna på barn som e lika gamla som jag?

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
13.06.2014
Hej!
Hm... Se, å ena sidan så skulle vi ju säga att man kanske borde rådfråga en tandläkare för korrekt rekommendation - men då din mamma nu ändå är tandläkare. Å andra sidan så är rekommendationer som den att tvätta tänderna på barn tills de är 12 år bara rekommendationer, inga lagar. Vissa 10-11-åringar klarar alldeles säkert av hur bra som helst att tvätta sina tänder alldeles själva, medan det säkert finns 13-14-åringar som nog forfarande skulle behöva hjälp för att inte slarva - eller till och med glömma bort att tvätta alls. Folk är så olika, unga utvecklas i så olika takt, vanor och inlärning funkar så olika... Tycker DU att du absolut skulle klara av att tvätta dina tänder själv enligt hennes instruktioner, så kanske du borde ta ett snack med henne om det här. Känner du att hennes envishet med det här dessutom är lite nedvärderande och pinsamt, så kanske det väger mer än huruvida du kanske inte alla gånger får den där sista kindtanden skinande ren? Ibland måste även mammor fundera över vad regler och principer har för effekt på barnets självständighet och självkänsla. Ingen kritik åt henne alls, men som mammor vet vi nog med oss själva hur svårt det kan vara ibland att håxa och inse att barnen klarar av mer än vi tror, är större än vi tror, kan ta mer ansvar än vi tror och duktigare än vi tror. Ni kan ju bra kompromissa så att du tvättar några gånger medan hon övervakar och så när hon anser att du kan göra det själv tillräckligt bra, så får du sköta tandborstningen själv? Allt beror såklart om du vill ta upp det här med henne eller om du ändå kan tänka dig att låta henne hållas ett tag till.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna och sommarjobbaren/storasystern Angelica