hjääääääääääääääääälp
30.06.2014
Nu är det så att jag börjar kanske vara lite orolig. Jag har haft matproblem en tid, kanske någo månader/halvår. Den senaste tiden har jag kastat upp maten en del, och nu idag kändes det som om någon skulle ha stuckit knivar i sidan eller typ där hjärtat är (vet int hur jag ska förklara). Kan det vara pga att jag kastar upp? Eller vad tror ni? Börjar få lite panik här.
Har ofta haft "kramper" i magen den senaste tiden..

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
Sjukskötaren Ira svarar
02.07.2014
Hej gumman!
Först: en jättekram åt dej. Vad bra att du skrev hit. Fina, du behöver hjälp nu. Så här ska du inte behöva ha det. Vi har skickat din fråga åt härliga experten Ira och vi sätter in svaret från henne så fort vi får det. Tills dess: läs igenom våra hjälp-sidor och fundera ordentligt på att ringa eller mejla någon. Eller besök din lokala hälsostation och berätta hur det är med dig, så att du kan komma till en läkare. Vännen, du behöver inte gå igenom det här på egen hand. Och det är inget att skämmas över. Ibland har man jobbiga perioder och då har samhället ställt det så fint att hjälpinsatser finns, alldeles ljuvliga människor som inte dömer utan förstår och vill hjälpa dig.
Som sagt, svar är på kommande. Försök att ta hand om dig nu och om det blir värre, åk direkt till hälsostation/sjukhus, visst? <3
Kraaaaam,
hälsar ungdomsinformatören Liselott och storasyster/sommarjobbare Angelica
Ira svarar:
Hej!
Det är nog helt på sin plats att bli orolig senast nu. Frekvent
uppkastning kan påverka dig på flera negativa sätt och nu tror jag din
kropp vill att du ska inse det. Det är mycket viktigt att sluta med
uppkastningen så fort som möjligt.
Som sagt kan uppkastning påverka kroppen på flera sätt. Hela vägen
från tandskador till förstoppning, magsmärtor och i värsta fall tex
rytmstörningar i hjärtat. Symptomet du beskriver kan bero på
uppkastningen. Vid detta skede skulle det vara viktigt att du som sagt
slutar kasta upp, och sedan söker upp en läkare som kan ordinera
labprover och EKG (hjärtfilm) för att få snabbaste inblicken i hur din
kropp mår rent fysiskt. Vid detta skede är det bra och viktigt att
undvika motionerande. Via läkare och hvc i allmänhet kan du fråga
efter hjälp om det känns för utmanande att på egen hand sluta kasta
upp, och det är absolut mycket förståeligt om det känns så, du skall
inte behöva vara ensam!
Meningen är inte att skrämma upp dig, men det är kall fakta för att
försöka hjälpa dig inse hur farligt det kan vara med uppkastningen.
Det positiva är att du har mycket bra chanser att bli kvitt din
ätstörning, men det är så jätte viktigt att du tar itu med det nu,
förrän det blir ännu svårare och förrän din kropp påverkas ännu mer!
-Ira