hjälp
17.04.2014
Kan förstoppning, högt buller i magen, ont i magen och extremt mycket gaser vara ett tecken på någon sjukdom? Kan det vara laktosintolerans eller celiaki? Har haft jätte mycket ångest över min mage och dens höga ljud på senaste tiden och vissa dagar är det värre än andra. Får panik då jag vet att vi ska ha en tyst lektion och min mage börjar låta. Jag trodde först att ljuden berodde på att jag tänkte på det men har märkt att ljuden uppstår även när jag sitter och tittar på tv och tänker på något helt annat. Mitt sociala liv förstörs ganska mycket pga dessa problem. Hjälp mig vad ska jag göra? ___

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
25.04.2014
Hej ___!
Jo visst kan förstoppning, högt buller i magen, ont i magen och extremt mycket gaser vara tecken på exempelvis laktosintolerans. Så vårt förslag är att du äter och dricker först laktosfritt en vecka för att se om det gör någon skillnad, och märker du en skillnad kan du gå via kommunens hälsovårdscentral för att ta ett test (borde kunna göras med blodprov). Detta både för att veta om det själv för att få veta hur du ska hantera det och för att du behöver "papper" på att du är laktoskänslig- eller intolerant för tex skolmaten. Är det inte laktos som orskara magbesvären, så testar du med nästa födoämnesallergi- eller känslighet, som vetemjöl (eller mjöl av de fyra sädesslagen) och kör glutenfritt en vecka. Även för celiaki kan man testas. Hjälper inte det så kan du börja skriva mat- och mående-dagbok för att se om du hittar något samband mellan när du har förstoppning, högt buller i magen, ont i magen och extremt mycket gaser och vad du ätit.
Men skriv också ner hur mycket du rört på dig, för matsmältningsproblem hänger ofta ihop med stillasittande. Ju mer man rör på sig, desto mer rör mage och tarmar på sig och får tex lättare ut luft ur magen eller så får man inte luft i magen på samma sätt. Matsmältningen varvar faktiskt ner till nära stillastående om man sitter länge, så då får man ofta lättare trög mage, förstoppning och gaser. Många som sitter mycket - även ungdomar - får då också hemorrojder eller analsprickor av den hårda magen. Att ta pauser för lite promenad eller pausgympa hjälper långt och sådana sporter eller motionsformer där man verkligen rör på kroppen, som dans eller simning eller tennis gör ofta riktigt susen
Slutligen så kan så enkla saker som att tugga mycket tuggummi och dricka mycket av kolsyrade drycker ge en massa luft i magen, så det lönar sig alltså att se över lite vad det riktigt är man får i sig under dagarna. Hittar du inget riktigt samband, så gå till läkare så att ni kan undersöka, ta prover och börja jaga fatt orsaken till magproblemen
Och vännen, inte ska du behöva skämmas och bli förhindrad i ditt liv av din mage!!! Inte när det garanterat finns förklaringar till problemen och saker du kan göra åt det! Det finns så massor och åter massor av människor idag som har problem med magen, just tex laktosintolerans eller celiaki, så det är inte alls märkvärdigt att ha ljud för sig mm. Men själv märker man ju ofta av det och själv lider man ju av det, så bäst att göra något åt det!
Hoppas det blir bättre snart!
Stooooor kraaaaaam, hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna