hjälp mej
11.01.2014
Hej, vet inte om det är rätt kategori till den här frågan, men jag har problem med att göra nr 2 när ngn annan är i rummet/huset, förutom min familj(antagligen för att jag känner dem bäst). Jag skulle behöva lära mig detta för jag är tex. ofta på träningsläger, dock endast tre dagar och då skulle det vara bra om jag kunde "tömma mig". Oroar mej dessutom i framtiden då kmr jag sekärt vara bort i en längre period och när jag flyttar hemifrån och antagligen bor med ngn annan. Jag vet inte vad problemet är men när jag känner mig nödig och går på wc, och när jag sätter mig ner så är det som det inte vill komna ut, som att jag inte riktigt kan slappna av, jag försöker att sitta länge och va på telefon så kanske jag bättre kan slappnar av men ändå inte. Jag brukar behöva sitta länge även när jag är hemma, gör det liksom inte på 2-3 min. Är detta ett vanligt problem bland människorna? Känns som det bara skulle vara jag. Vet inte om ni kan hjälpa mig med detta. Har tidigare haft problem med att kissa in public men från ca ett halvår sen började jag klara av det. Hoppas ni kan ge mig tips och råd för det är ganska jobbigt.

Ungdomsinformatören Sanna svarar
17.01.2014
Hej, jag förstår sååååå jätte bra vad du skriver om. Jag skulle tror att de allra flesta känner sådär åtminstone någon gång i livet. Egentligen är det ju helt dumt, jag menar alla går på wc och alla gör nr 2 annars skulle ju folk dö av förstoppning. Men ändå ska det vara så pinsamt och skapa så mycket bekymmer och elände. Nu vet jag ju inte med dig, men jag har mest jobbigt med att det ska höras då det plumsar/plaskar. Det är ju ganska lätt avhjälpt om man innan man sätter sig ner tar en ordentlig bit papper (typ åtm 4 ark)och snurrar ihop och sätter dit. Det förhindrar att det kommer några ljud alls utåt. Men om det inte är det utan att du tycker det känns pinsamt att du ska sitta så länge och att folk då ska börja tänka att: "Jaha, nu är hon så länge inne på wc att hon helt säkert gör nr 2"....Då måste jag fråga om du brukar tänka så? Brukar du registrera när folk går in på wc och när de kommer ut, brukar du tänka att vad ska nu den eller den egentligen ha gjort där på wc då det tog sån tid. Brukar du verkligen göra det???? Jag skulle INTE tro det ;) Man lägger knappast ens märke till när eller om någon går på wc, än mindre börjar man sätta tid och energi på att fundera vad de gör där. Det är ju givet vad folk gör på toaletten så det börjar man ju inte sätta energi på ;)
Nu vet jag inte om du fick någon hjälp av detta, men försök att tänka att andra inte sätter sån vikt vid när eller om du går på wc. Försök att stunta i de som är på utsidan. Det var bra tips att ha telefonen med, om man spänner sig så hjälper det helt säkert då man blir lite bortblandad :)
Kramar från ungdomsinformatören Sanna som vet exakt hur det känns